Arjan Paans weg als hoofdredacteur Metro

Vorig jaar vertrok hij al vanwege een conflict over reorganisaties als algemeen hoofdredacteur van de regionale kranten van TMG.

Foto Vincent Jannink/ANP

Hoofdredacteur Arjan Paans van het gratis dagblad Metro stapt op. Paans treedt op 1 mei uit dienst bij TMG, het moederbedrijf van Metro. Dat heeft het mediaconcern waartoe ook De Telegraaf behoort vrijdag bekendgemaakt.

Paans was sins vorig jaar mei in dienst als hoofdredacteur. Hij vertrekt volgens TMG omdat een omslag binnen Metro die onder zijn leiding plaatsvond, is afgerond. Paans liet het dagblad meer hard nieuws brengen en minder zachte lifestyleonderwerpen. Ook richtte de krant zich meer op een crossmediale aanpak.

Paans stelde Metro ook open voor branded content, artikelen die door sponsors betaald worden. In de journalistiek wordt nog wel eens geringschattend gedaan over deze vorm van adverteren, maar met zo’n houding lopen media achter de feiten aan, zei hij begin deze maand nog tegen NRC:

“Ik zou zeggen: wake up! Ik praat niet graag over anderen, maar de markt is in beweging. In de slag om branded content komen we regelmatig andere kranten tegen.”

Lees ook dit interview met Paans dat NRC deze maand plaatste: Metro gelooft in artikelen betaald door adverteerders

TMG-directeur Marc Vangeel zegt dat Paans “er samen met z’n redactie in is geslaagd Metro naar een volgende fase te brengen”.

Paans werkte in het verleden bij NRC en het AD. Twee jaar geleden ging hij aan de slag als algemeen hoofdredacteur bij de regionale dag- en weekbladen van TMG. Vanwege een conflict over grootschalige reorganisaties bij die kranten maakte hij vorig jaar de overstap naar Metro. Wat Paans nu gaat doen, is onbekend.