Facebook beëindigt contracten met datahandelaren

Volgens Facebook is het doorverkopen van data een “gangbare werkwijze in de sector”. Het techbedrijf neemt deze stap om de privacy van gebruikers te beschermen.

Facebook ligt onder vuur sinds bekend werd dat bedrijven data van het medium konden misbruiken. Foto Dado Ruvic/Reuters

Facebook beëindigt contracten met een aantal grote datahandelaren dat bedrijven helpt bij het maken van gerichte advertenties. Dit heeft het techbedrijf woensdag bekendgemaakt. Facebook kocht tot voor kort data in bij derde partijen als Acxiom Corp en Experian PLC om adverteerders meer targetmogelijkheden te bieden. Zo kunnen zij hun boodschap voor een specifieke groep Facebookgebruikers zichtbaar maken.

Adverteerders konden onder het kopje “partner categories” extra eigenschappen van hun beoogde doelgroep opgeven, bijvoorbeeld of mensen in het verleden een reis geboekt hadden of recent verhuisd zijn. Volgens Facebook hebben de datahandelaren geen gegevens van Nederlanders verzameld. Acxiom en Experiom Corp zijn onder meer actief in de VS, Duitsland en Frankrijk.

Volgens Graham Mudd, hoofd marketing van Facebook, is dit een “gangbare werkwijze in de sector”, maar beëindigt Facebook de contracten om de privacy van gebruikers beter te kunnen beschermen. Adverteerders kunnen nog wel data gebruiken om te meten hoe vaak hun advertenties bekeken worden.

Privacyinstellingen op één plek

Bovendien geeft het sociale medium gebruikers meer mogelijkheden om hun gegevens af te schermen. De privacyinstellingen zullen daarnaast voortaan gemakkelijker te vinden zijn, zo leest een verklaring. Deze instellingen waren eerder verspreid over meer dan twintig verschillende schermen. In de verklaring schrijft het techbedrijf:

“We hebben de afgelopen week gezien dat we harder moeten werken om ons beleid te kunnen waarborgen. Ook willen we mensen helpen te begrijpen hoe Facebook werkt en waarom we bepaalde keuzes hebben gemaakt met betrekking tot data.”

NRC-correspondent Melle Garschagen sprak met Christopher Wylie, de klokkenluider van Cambridge Analytica. “Ik kon onderzoeken wat ik wilde.”

Facebook ligt onder vuur sinds bekend werd dat het omstreden databedrijf Cambridge Analytica data over gebruikers misbruikte voor onder meer politieke beïnvloedingscampagnes. Het bedrijf kon via Facebook persoonlijke gegevens kopiëren en bewaren, die het gebruikte om een systeem te bouwen om politieke boodschappen gericht te versturen. Het bedrijf was onder meer betrokken bij de verkiezingscampagne van Donald Trump en de Brexit-campagne.

Eerder deze week werd bekend dat Facebooktopman Mark Zuckerberg zich zal verantwoorden bij het Amerikaanse Congres. Washington wil van alle grote databedrijven horen hoe zij omgaan met privacy en misbruik door derden.

Correctie (29 maart 2018): In een eerdere versie van dit stuk stond dat bedrijven als Acxiom Corp data van Facebookgebruikers doorverkopen. Dat klopt niet. Facebook kocht data in bij derde partijen om adverteerders meer targetmogelijkheden te bieden. Hierboven is dat aangepast.

    • Floor Bouma