Meer vertragingen door mensen op en rond het spoor

Het totale aantal vertragingen daalde in 2017, onder meer doordat er minder technische storingen waren.

Door verbeteringen aan het spoor waren minder treinen vertraagd in 2017. Foto Jerry Lampen-ANP

Het aantal grote storingen op het spoor is in 2017 toegenomen. 627 keer leidde een incident ertoe dat 25 treinen of meer vertraging opliepen, in 2016 was dit 602 keer. Dat blijkt uit de jaarrapportage van spoorbeheerder ProRail.

Het aantal grote vertragingen nam vooral toe door een toename van incidenten met mensen op en rond het spoor. Dan gaat het bijvoorbeeld om vandalisme, koperdiefstal, zelfmoorden en zogeheten ‘spoorlopers’. Ook de weersomstandigheden speelden een rol. Het totaal aantal storingen op het spoor die voor vertraging zorgden, dus inclusief de kleine storingen, is 2017 wel gedaald.

Het aantal treinen dat vertraging opliep door mensen op of bij de rails steeg van 16.359 naar 18.452 in 2017. ProRail wil dit probleem verhelpen door voorlichtingscampagnes en controles langs het spoor. Het aantal zelfmoorden daalde licht, van 221 naar 215.

Meer treinen

Een andere oorzaak van de stijging van het aantal grote vertragingen is volgens ProRail de drukte op het spoor. Er rijden meer treinen, dus wanneer een trein vertraagt, lopen treinen daarachter ook vertraging op.

Het aantal storingen door technische problemen nam in 2017 verder af, van 229 in 2016 naar 215 in 2017. Dit komt volgens ProRail doordat gevoelige onderdelen van het spoor, bijvoorbeeld wissels en seinen, beter in de gaten gehouden worden. Daarnaast heeft ProRail teams ingericht die zich richten op het verbeteren van drukke trajecten, waardoor er minder storingen zijn.

Gisteren kreeg ProRail al een voorwaardelijke boete van bijna 1,3 miljoen euro opgelegd door de overheid vanwege het grote aantal verstoringen. NS liet treinen vaker op tijd rijden en hoeft geen boete te betalen.