RD verspreidt pamflet tegen zoenende mannen Suitsupply

Het pamflet is van de actiegroep ‘Gezin in gevaar’. Op social media werd verontwaardigd gereageerd. Ook minister Van Engelshoven van Onderwijs leverde kritiek.

Twee leden van de stichting Civitas Christiana demonsteren in Nijmegen tegen de posters met zoenende mannen van Suitsupply. Naast hen staan tegendemonstranten van GroenLinks. Foto Piroschka van de Wouw/ANP

Het Reformatorisch Dagblad (RD) heeft maandag bij de krant een pamflet verspreid van een actiegroep die handtekeningen verzamelt tegen de reclame-uiting van zoenende mannen door kledingbedrijf Suitsupply. Het gaat om een flyer van de conservatief katholieke stichting Civitas Christiana met de campagne ‘Gezin in gevaar’.

Bij het pamflet is een antwoordkaart toegevoegd waarin de ruim 40.000 abonnees van het RD worden opgeroepen om hun handtekening te zetten tegen de “zedeloze taferelen die overal op straat zijn te zien, ook door kleine kinderen”.

Al eerder werden tientallen posters in bushokjes vernield van de zoenende mannen. Het pakkenmerk lanceerde in februari een wereldwijde reclamecampagne waarin de liefde tussen mannen werd belicht.

Kritiek via social media

Op social media werd verontwaardigd gereageerd op het verspreiden van de flyer door het RD. Ook minister Ingrid van Engelshoven (Onderwijs, D66) leverde kritiek via Twitter. Zij schreef dat “regenbooggezinnen ook gezinnen” zijn.

Twitter avatar Jan_Kees94 Jan-Kees Joosse Dit lag op de keukentafel van m’n ouders. #inmiddelsverscheurd #ReformatorischDagblad. https://t.co/C8zjOvds2q
Twitter avatar ivanengelshoven IngridvanEngelshoven Ook regenbooggezinnen zijn gezinnen. Dit laat het belang van doorbreking stereotypering zien. https://t.co/8Eu3fYC26i

‘Groot deel van lezers heeft dezelfde opvatting’

In een reactie op de ophef schrijft het RD dat er zorgvuldig is gekeken is naar de advertentie van Civitas Christiana. Volgens Cees Hovius, manager commerciële zaken, was dit niet een flyer die “op grond van de criteria die wij hanteren” geweigerd zou moeten worden.

“Als we een flyer bij de krant voegen met reclame voor bijvoorbeeld meubels dan zijn wij ook niet verantwoordelijk voor die producten. Ook moet men dan niet bij ons zijn om verdere informatie over die producten te krijgen.”

Hovius zegt de ophef te betreuren, omdat het niet de bedoeling was van de krant om mensen te kwetsen. Niettemin geeft Steef de Bruijne, hoofdredacteur van het RD, aan dat de boodschap van het pamflet wel overeenkomt met een groot deel van de lezers van het RD. Zo zei hij tegen Nu.nl.

“Ik kan mij wel verplaatsen in de waarden van deze beweging op het punt van homoseksualiteit. Dat is ook geen nieuws, dat standpunt verwoorden wij als krant al jaren.”