Kunst is voor ultrarijken de meest gewilde belegging

Uit het jaarlijkse onderzoek naar het consumptiepatroon van zogenoemde Ultra High Net Worth Individuals overtrof de aankoop van kunst, investeringen in wijn, klassieke auto’s en vintage juwelen.

Voor de ultrarijken was kunst voor het eerst in acht jaar de meest gewilde belegging. Dat blijkt uit The Wealth Report, het jaarlijkse onderzoek naar het consumptiepatroon van de zogenoemde Ultra High Net Worth Individuals (UHNWI), mensen met een vrij belegbaar vermogen van minstens 30 miljoen dollar.

De gemiddelde waarde van kunst die verkocht is op veilingen steeg in 2017 met 21 procent. Daarmee werd voor het eerst in jaren de waardestijging van wijn (+11 procent), klassieke auto’s, vintage juwelen en ander kostbare consumptiegoederen overtroffen.

Op de lange termijn blijkt kunst zeker niet de meest succesvolle investering voor de ultrarijken, blijkt uit het rapport, dat wordt samengesteld in opdracht van twee internationaal opererende makelaars in onroerend goed.

Wie tien jaar geleden investeerde in Ferrari’s, Bugatti’s en andere gewilde klassieke auto’s maakte een rendement van 334 procent. Ook beleggingen in wijn (+192 procent), oude munten (+182), juwelen (+138) en postzegels (+107) bleken lucratiever dan investeringen in kunst (+78).

De top van de kunstmarkt is relatief gevoelig voor economische tegenwind, stelt het rapport. Na het sombere 2016 wisten de grote veilinghuizen kunstbezitters het afgelopen jaar weer te verleiden om kunst in te brengen. Ook de bouw van veel particuliere musea en de komst van andere musea als het Louvre Abu Dhabi heeft de vraag naar kunst doen stijgen, aldus het rapport.

De verkoop van Leonardo da Vinci’s Salvator Mundi voor het recordbedrag kan volgens The Wealth Report dit jaar weleens tot een grotere vraag naar Oude Meesters leiden.

    • Arjen Ribbens