Ricciardo’s race houdt Verstappen toch optimistisch

Red Bull Racing

De zesde plaats van Max Verstappen bij de eerste grand prix van het seizoen is een teleurstellend resultaat voor een coureur met grote ambities.

De ‘spin’ van Max Verstappen. Foto Diego Azubel/EPA

Het was al twee, drie keer bijna fout gegaan bij Max Verstappen. Kwam hij uit een bocht, verloor hij de controle over de achterkant van de Red Bull. Tot hij in de tiende ronde in de eerste bocht spinde en direct drie plaatsen verloor. Weg goede klassering, een teleurstellende zesde plaats was uiteindelijk het resultaat.

Verstappen oogde gefrustreerd, ongeduldig tijdens de eerste grand prix van 2018. Zijn start vanaf plek vier was goed, maar hij kwam in de verdrukking in de eerste bocht en Kevin Magnussen (Haas) profiteerde.

De Red Bull is sneller dan de Haas, maar op een circuit als dat in Melbourune doet dat er niet toe. Inhalen is er bijna onmogelijk, of je nou een seconde sneller per ronde bent of niet. Verstappen nam ogenschijnlijk risico door het toch te proberen.

En zo leek de pirouette die hem uiteindelijk twee plaatsen kostte, een logisch gevolg van zijn ongeduld. Dat brak hem in Monza tijdens de Grand Prix van Italië vorig seizoen ook al op: hij wilde toen te snel aan Felipe Massa voorbij en reed bij een inhaalactie lek.

Fout of geen fout

Maar na de race blijkt het volgens Verstappen en Red Bull-teambaas Christian Horner enigszins anders te liggen. „Na ronde vijf of zes brak er aan de onderkant wat af, aan de vloer van de auto. Toen was de auto gewoon heel moeilijk te besturen”, zei Verstappen in het teamvertrek van Red Bull in de paddock. „We hebben het geprobeerd te corrigeren. Op een gegeven moment maakte hij heel rare bewegingen, brak hij in het begin van de bocht uit en dat gebeurde dus ook in bocht één.”

Horner wilde het kort voor Verstappen aanschoof nog wel een fout noemen, Verstappen zelf wilde daar niet aan. Volgens hem had Horner nog niet alle data gezien toen hij dat zei. „Ik denk niet dat het fout is als je zo’n moeilijke auto hebt om te besturen. Het was een normale ronde, maar ik verloor alle grip achter. Ik ben bijna nooit gespind tijdens een race.”

Verstappen bleef er nuchter onder: zulke dingen kunnen gebeuren. „Ik denk dat Lewis [Hamilton] meer baalt”, zei hij over de Brit, die de zege in Australië door een pitstop verloor. Bovendien had hij naar eigen zeggen meer posities kunnen verliezen.

Ricciardo

Wat ook hielp: de auto van Red Bull lijkt dit jaar goed te zijn, in ieder geval beduidend beter dan bij de start van vorig seizoen. Verstappen zag in de race van teamgenoot Daniel Ricciardo genoeg reden voor optimisme. De Australiër werd in zijn thuisrace vierde, op minder dan een seconde van Kimi-Räikkönen. Terwijl Ricciardo vanwege een straf was teruggezet naar de achtste plek op de startgrid.

De goede resultaten gaan nog wel komen, denken ze bij Red Bull. De titelstrijd is niet waar ze zich nu druk om maken, daarvoor zijn ze voorlopig in de kwalificatie nog te langzaam. Maar Verstappen zou sneller dan vorig seizoen mee moeten kunnen doen om podiumplaatsen en misschien zelfs overwinningen.

In Melbourne moest Verstappen het dus doen met plaats zes, een plek lager dan vorig jaar. Toch is de situatie anders, dus gaat hij met een positiever gevoel weg uit Melbourne? „Natuurlijk. De auto rijdt een stuk beter.”

    • Frank Huiskamp