formule 1

Vettel wint opnieuw seizoensopener, Verstappen beperkt schade

Voor het tweede jaar op rij heeft Sebastian Vettel de eerste slag gewonnen in wat opnieuw een wereldtitelstrijd met Lewis Hamilton lijkt te worden. In Melbourne kwam Max Verstappen na een wat slordige openingsfase als 6de over de finish.

De race kende halverwege een dramatische wending toen Hamilton, tot dan soeverein aan de leiding, zichzelf plotseling tot zijn verbazing terugvond achter Vettel. De Duitser wachtte lang met zijn pitstop en kon deze uiteindelijk maken toen de race geneutraliseerd werd om de gestrande Haas van Romain Grosjean te bergen.

Sukkeldrafje

Terwijl het hele veld verplicht op een sukkeldrafje moest rijden, dook Vettel de pit in. Hamilton op racesnelheid zou de leiding met zo’n 10 seconden voorsprong hebben heroverd, maar door de neutralisatie was hij gebonden aan een maximumsnelheid; net traag genoeg voor Vettel om vlak voor de neus van Hamilton terug te keren op de baan.

De wereldkampioen drong nog wel aan maar net toen een aanval aanstaande leek, miste hij een bocht. Vettel kon vervolgens pareren op het stratencircuit van Melbourne, dat sowieso niet scheutig is met gelegenheid bieden tot inhaalacties.

‘Niet te doen’

Max Verstappen beleefde niet de vliegende start van het seizoen waarop hij hoopte. Bij de start al koos hij de verkeerde lijn, verloor een plek aan Kevin Magnussen (Haas) en in zijn vroege poging de Deen weer voorbij te komen raakte hij met zijn Red Bull in een spin. Verstappen zei tegenover Ziggo Sport dat hij aan een eerder gemiste bocht schade bleek te hebben overgehouden en daardoor uiteindelijk die ’360’ maakte. “Het team was verbaasd dat ik de rondetijden kon volhouden want er was nogal wat van de wagen afgebroken.” Verstappen viel mede hierdoor zelfs terug tot de 14de plaats.

“Later achter Alonso had ik geen kans meer op P5: je kunt hier gewoon niet inhalen, ook al ben je een seconde of meer sneller. Het is niet te doen hier.”

Gelijk als vorig jaar is de eerste slag dus voor een gelukkige Vettel en zal Hamilton direct in de achtervolging moeten. Beiden willen dit jaar hun vijfde wereldtitel veroveren, die strijd gaat over twee weken verder in Bahrein.

Lees hieronder ons liveblog over de grand prix van Australië met tweets en video’s terug.

Stand in het WK na 1 van de 21 grands prix

1. Sebastian Vettel 25 punten
2. Lewis Hamilton 18
3. Kimi Raikkonen 15
4. Daniel Ricciardo 12
5. Fernando Alonso 10
6. MAX VERSTAPPEN 8
7. Nico Hülkenberg 6
8. Valtteri Bottas 4
9. Stoffel Vandoorne 2
10. Carlos Sainz 1

Uitslag Grand Prix van Australië

1. Sebastian Vettel (Ferrari) 58 ronden
2. Lewis Hamilton (Mercedes) + 5,0 sec
3. Kimi Raikkonen (Ferrari) +6,3
4. Daniel Ricciardo (Red Bull) +7,1
5. Fernando Alonso (McLaren) +27,9
6. MAX VERSTAPPEN (Red Bull) +29,0
7. Nico Hülkenberg (Renault) +32,7
8. Valtteri Bottas (Mercedes) +34,3
9. Stoffel Vandoorne (McLaren) +34,9
10. Carlos Sainz (Renault) +45,7

McLaren maakt flinke stap

Opvallend is de dubbele punten-finish van McLaren-duo Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne. De tweevoudig wereldkampioen en de Belg kenden zware jaren met de Honda achterin, nu de Renault de plek van de Japanners heeft ingenomen kon Alonso opeens wedijveren met Verstappen in de Red Bull.

Ook het fabrieksteam van Renault zal enigszins tevreden zijn met zowel Nico Hülkenberg als Carlos Sainz in de punten. Verliezer is toch wel een beetje, relatief gezien, Mercedes: een zeker lijkende winst kwijtgeraakt door de safety car-situatie en Valtteri Bottas die na zijn crash tijdens de kwalificatie niet verder komt dan P8.

Pit to Fernando: “That’s P5, great drive Fernando.”
Fernando to pit: “Thanks guys, very proud of you all. Now we can fight.” #AusGP pic.twitter.com/yPqQ8EY0MV

— McLaren (@McLarenF1) 25 maart 2018

Sebastian Vettel wint opnieuw openingsrace F1-seizoen

FINISH!!! Hij deed het in 2017 en herhaalt zijn succes vandaag: Sebastian Vettel wint de eerste race van het seizoen. In Melbourne is hij opnieuw de snelste tijdens de openingsrace van het nieuwe Formule 1-seizoen.

Lewis Hamilton leidde de race comfortabel, maar de safety car-situatie pakte voor Vettel en Ferrari prima uit. De Italianen hebben met Kimi Raikkonen op P3 een dubbel podium te pakken. Max Verstappen wordt 6de na een moeilijke start en een keer in de rondte gaan.

Laatste ronde

58/58 Laatste ronde van deze seizoensopener. Vettel gaat het doen, net als vorig jaar.

Het lijkt over

55/58 Gat tussen Vettel en Hamilton nu ineens gegroeid tot 3,5 sec. Dat lijkt te veel voor de resterende vier ronden. Verstappen dringt nog steeds aan bij Alonso. "We'll give you more power for the last two laps", hoort hij van zijn team.

Snelste ronde nu voor Hamilton

52/58 Hamilton laat de snelste rondetijd van de race noteren, Vettel vangt hem voorlopig op. Het gat nu 1,2 sec en de Duitser heeft natuurlijk wat van zijn banden kunnen sparen terwijl Hamilton alles op alles aan het zetten is.

Lap 52/58. Verstappen is still in P6 and is stuck behind Alonso. Meanwhile Lewis Hamilton puts pressure on leader Vettel. #AusGP

— Max Verstappen (@VerstappenNL) 25 maart 2018

VIDEO: Hamilton mist de bocht

Laatste 10 ronden

49/58 Verstappen op P6 nog steeds binnen een seconde van Alonso. Vettel leidt de race nog steeds met Hamilton op 1,7 sec nu. Raikkonen lijkt Ricciardo te hebben afgeschud in de strijd om de laatste podiumplek.

'Can I push yet?'

47/58 Hamilton wordt ongeduldig. Hij vraagt zijn team over de boordradio over hij nu eindelijk kan "pushen" wat doet vermoeden dat hij nog wat over heeft. En juist dan wordt hij overmoedig en maakt een fout bij het aanremmen, schiet van de baan en ziet het gat met Vettel van 0,6 naar 2,1 seconden groeien.

Karakter van de baan zit niet mee

44/58 Leuk, die duels tussen Vettel en Hamilton, Raikkonen en Ricciardo en het duo Alonso_Verstappen; maar wie hoopt op daadwerkelijke gevechten en inhaalacties moet geduldig zijn.

Het stratencicuit in Melbourne kent traditiegetrouw relatief weinig inhaalacties. Het karakter van de baan kent weinig punten waarop je je tegenstander kunt verrassen en dan heb je daarbij ook nog de huidige F1-auto's die - wanneer ze dicht achter een ander rijden - aan downforce verliezen wat dicht op elkaar racen ook weer lastiger maakt.

Hamilton, Ricciardo en Verstappen dringen aan

40/58 Hamilton blijft in het spoor van Vettel, maar geraakt niet dichtbij genoeg om een inhaalpoging te doen. Iets verder terug probeert Ricciardo met man en macht de 3de plaats van Raikkonen over te nemen. Het is een fraai duel tussen de Ferrari-man en Red Bull-coureur.

Verstappen nog steeds 6de en zit op de achtervleugel van Alonso's McLaren, maar de veteraan weet precies hoe je een plekje verdedigt.

En we zijn weer onderweg

32/58 Het veld is weer los. Een direct duel tussen Vettel en Hamilton voor de laatste 26 ronden.

1. Vettel
2. Hamilton
3. Raikkonen
4. Ricciardo
5. Alonso
6. VERSTAPPEN
7. Hülkenberg
8. Vandoorne
9. Bottas
10. Sainz

Verstappen terug op P5

30/58 Verstappen is in de ontsteltenis ongemerkt opgeklommen naar de 6de plaats. Hij heeft teammaat Ricciardo voor zich. Ook voor de Nederlander geen verkeerde wending aan het verhaal dus, deze neutralisatie door het uitvallen van Grosjean.

Gevecht voor de winst

29/58 Race nog steeds geneutraliseerd en deze wending betekent dat we een direct gevecht gaan krijgen tussen Vettel en Hamilton, de rivalen van vorig jaar.

Zuur voor de Brit, die comfortabel aan de leiding reed, maar slim van Ferrari dat handig gebruik maakt van de neutralisatie om nu de pitstop te maken terwijl de rest van het veld niet op volle snelheid mag racen.

Vettel pakte de leiding na neutralisatie

26/58 Bizar beeld in Melbourne waar na Magnussen ook Grosjean zijn rokende Haas direct na de pitstop parkeert. Zonde, want beide coureurs lagen op een puike positie en op koers voor WK-punten.

Vettel is degene die hiervan profiteert. De race wordt namelijk geneutraliseerd om de wagen van Grosjean weg te kunnen halen; hij staat op een gevaarlijke plek. Alle auto's moeten zich nu aan een maximum snelheid houden en zodoende kan Hamilton niet op volle snelheid blijven, duikt Vettel de pit in voor zijn bandenwissel en houdt zo nel genoeg voorsprong over om de leiding te behouden. Wat een twist aan dit scenario.

Ook pitstop Verstappen

22/58 De Nederlander valt terug naar de 14de plek. Hij volgt Raikkonen en Hamilton met de keuze voor de soft band, maar dit zijn niet meer de coureurs waarmee Verstappen in gevecht is.

Veel coureurs voor hem moeten nog hun stop maken, dus de Red Bull zal nog wel flink klimmen. Zeker aangezien Kevin Magnussen zijn Haas moet parkeren. De Deen, die Verstappen de 4de plek afhandig maakte bij de start, maakte zojuist zijn pitstop maar moet de strijd staken met en rokende motor.

Eerste pitstop

19/58 De eerste pitstop van de leidende wagens is voor Kimi Raikkonen. Hij pakt de soft band, en lijkt daarmee de race te willen gaan uitrijden. Daar is deze compound hard genoeg voor.

Mercedes anticipeert en haalt Hamilton naar binnen. De regerend wereldkampioen kiest voor dezelfde band als Raikkonen, die nu ruim 4 sec achterstand heeft.

'Zo veel overstuur'

18/58 "Ik heb zo veel overstuur", beklaagt Verstappen zich over de boordradio. De eerste race van het seizoen lijkt niet het goede begin te worden waar hij zo op had gehoopt.

Honda geeft de geest

16/58 Nieuw team, voorlopig zelfde probleem: de Honda houdt het nog geen 20 ronden vol. De afgelopen drie jaar was het niet veel achterin de McLaren, nu de Honda in de Toro Rosso verstopt zit leek het beter te gaan maar Brendon Hartley moet zijn wagen met rookpluimen uit de achterkant aan de kant zetten. Uitvaller nummer drie.

Tussenstand in de race

Na 14 van de 58 ronden staat het er als volgt voor:

1. Lewis Hamilton
2. Kimi Raikkonen +2,7 sec
3. Sebastian Vettel +5,6
4. Kevin Magnussen +19,4
5. Romain Grosjean +20,8
6. Daniel Ricciardo +21,8
7. Nico Hülkenberg + 24,2
8. MAX VERSTAPPEN +26,0
9. Carlos Sainz +28,9
10. Fernando Alonso +30,6
11. Vandoorne +33,4
...
13. Valtteri Bottas +36,4

VIDEO: de spin van Verstappen

Alsnog knap de schade redelijk beperkt gehouden, maar onnodig deze rijdersfout van Verstappen.

En daar gaat Verstappen in de fout

11/58 Te gretig vliegt Verstappen de eerste bocht in, neemt te veel van de kerbstone aan de binnenkant van de bocht mee, de Red Bull springt daardoor wat weg en een mooie 360 graden spin is het resultaat.

twee plaatsen kost dit akkefietje de Nederlander, die dit setje banden hiermee ook voor een flink deel afschrijft. Romain Grosjean (Haas), Nico Hülkenberg (Renault en teammaat Daniel Ricciardo zijn hem nu voorbij: P8 voor Verstappen.

Verstappen stoeit

8/58 Verstappen is over de boordradio te horen: hij meldt dat zijn banden oververhit raken. De Red Bull-coureur moet te hard werken om Magnussen voorbij te komen en dat vraagt veel van het rubber. Verstappen zit nog wel binnen een seconde van de Deen. Het moet nu snel gaan gebeuren of hij zal zijn bandenstrategie in gevaar brengen. Als zijn Pirelli's er te vroeg aan gaan, haalt hij geen voordeel uit het gegeven dat hij op de duurzamere band staat ten opzichte van zijn concurrenten.

Daar is de eerste uitvaller

7/58 Een van de rookies van dit jaar is de eerste uitvaller van 2018: Sergey Sirotkin parkeert zijn Williams op een uitloopstrook. Hij beklaagt zich over de boordradio over problemen met de remmen.

En kort daarna is het ook over voor Marcus Ericsson in de Sauber: geen stuurbekrachtiging meer.

Verkeerde inschatting Verstappen

6/58 Max Verstappen kwam goed van zijn plek, koos voor de binnenkant richting de eerste bocht, maar daar gaf Sebastian Vettel geen ruimte. De Nederlander moest in de remmen en werd linksom, over de racelijn, ingepakt door Magnussen.

Verstappen geraakt vooralsnog niet voorbij de Deen, die hier een paar jaar geleden bij zijn debuut voor McLaren nog op het podium stond. De Haas is een prima auto gebleken dit weekend, puik werk van de Amerikanen gedurende de winter zo lijkt het.

VIDEO: de start

Moeilijke start Verstappen in eerste grand prix van 2018

Ronde 1/58: De start verloopt voor iedereen zonder brokken, maar Verstappen verliest wel een plek. Kevin Magnussen in de Haas is hem voorbij gestoken. Nu 5de plaats voor de Nederlander, Lewis Hamilton behoudt zijn 1e plek, achter hem in volgorde aangesloten beide Ferrari's van Kimi Raikkonen en Sebastian Vettel.

Stoffel Vandoorne ligt op P11, Valtteri Bottas is in zijn Mercedes nog niks opgeschoten en ligt nog 15de.

Opwarmronde onderweg

Daar gaan ze voor het eerst in 2018. Alle bolides rollen weg voor de opwarmronde.

De startopstelling

Nog vijf minuutjes tot de start, die dit jaar bij alle grands prix niet precies op het uur zal zijn, maar 10 minuten later. Nog even een blik op de eerste tien coureurs en onze Vlaamse vriend Stoffel Vandoorne.

1. L. Hamilton - Mercedes
2. K. Räikkönen - Ferrari

3. S. Vettel - Ferrari
4. M. Verstappen - Red Bull

5. K. Magnussen - Haas
6. R. Grosjean - Haas

7. N. Hulkenberg - Renault
8. D. Ricciardo - Red Bull

9. C. Sainz Jr. - Renault
10. F. Alonso - McLaren

12. S. Vandoorne - McLaren
15. V. Bottas - Mercedes

Verstappen: podiumplek zit erin

De Nederlanders verwacht dat alle coureurs slechts één pitstop zullen maken. Hijzelf start op een wat hardere band dan de mannen voor hem dus we verwachten dat Verstappen een langere eerste 'stint' zal rijden:

"Iedereen zal wel gaan voor twee stints, één stop dus. Bij de start proberen zo goed mogelijk weg te komen en dan gaan we het zien. Met de snelheid zit goed dus een podiumplek zit erin."

Wat we van de race kunnen verwachten

In principe staat het circuit Albert Park niet echt garant voor veel inhaalacties. Vorig jaar waren er gedurende de 58 raceronden bijvoorbeeld slechts twee. Het is dus zaak om een zo goed mogelijke start te beleven.

Max Verstappen begint op een andere band dan de mannen voor hem. Hamilton, Raikkonen en Vettel zullen eerder een pitstop moeten maken omdat hun ultra soft band sneller ‘op’ zal raken dan de iets duurzamere super soft waar de Nederlander op start. Voor Verstappen is het dan zaak niet te veel achterstand te hebben opgelopen zodat bovengenoemd drietal na hun stop achter hem terugkeren op de baan.

Maar Red Bull heeft toch het beste chassis?

Dat is een aanname, waarvoor weliswaar vrij veel draagvlak bestaat en die u dus wel eens gelezen of gehoord kunt hebben in de voorbije weken.

De RB14 lijkt het bochtenwerk een tikje beter te verteren dan de concurrentie. Maar alles is een kwestie van balans: Red Bull wéét dat het vermogen mist en probeert dat te compenseren met een chassis en aerodynamica die meer prestatie bieden in de bochten, waar neerwaartse druk en niet het vermogen de snelheid grotendeels bepaalt.

Mercedes en Ferrari kunnen in hun ontwerpfilosofie de balans minder naar die bewuste downforce laten uitslaan omdat zij immers beschikken over betere motoren die hen op de snellere baanstukken winst opleveren.

Prima weer

Nog een kwartier tot de start, de weersomstandigheden zijn vooralsnog prima. er werd regen voorspeld aan het einde van de dag, maar die lijkt te laat te komen om een rol te spelen in de race.

It's a beautiful day for a motor race! ☀️#AusGP #F1 pic.twitter.com/JdlyEAGiry

— Formula 1 (@F1) 25 maart 2018

Is de startpositie van Verstappen een buzzkill?

Niet direct. De gedachte van sommige fans en volgers dat hij dit jaar de wereldtitel maar eens zou moeten gaan pakken, is nooit reëel geweest. Dankzij ongewijzigde reglementen op technisch gebied kruipt het veld wel dichter naar elkaar toe, maar Red Bull heeft vooral te maken met een nog steeds wat minder krachtige Renault-aandrijving terwijl Ferrari en Mercedes ook deze winter weer niet stil hebben gezeten.

.@Max33Verstappen maakte een klein foutje in zijn laatste ronde, maar is tevreden over de kwalificatie: 'Foutje kostte me 2 tienden, maar blij dat we dichtbij Ferrari zitten.' #AusGP #ZiggoSportF1 pic.twitter.com/wPrHeHSxuh

— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) 24 maart 2018

De geschiedenis leert ons echter ook dat Red Bull gedurende het seizoen sterk is in het doorontwikkelen van zijn wagens en bovendien is het stratencircuit van Melbourne, gesitueerd in Albert Park, niet bepaald representatief voor de arena’s waarin het gros van de GP’s verreden gaat worden.

Waar staat Verstappen?

Het lijkt er voorlopig op dat de inmiddels 20-jarige Nederlander in zijn vierde Formule 1-seizoen begint waar hij vorig jaar eindigde, zij het nog dichter op de twee absolute topteams Mercedes en Ferrari. Met name die laatste lijkt meer te duchten te hebben van Red Bull: het gat was vorig jaar bij de openingsrace veel groter maar anderzijds start Verstappen straks wel gewoon weer achter de Duitse en Italiaanse wagens.

Dit is allemaal afgaande op wat we tijdens twee weken wintertests zagen en vooral wat de afgelopen twee dagen in Melbourne ons voorschotelden. Max Verstappen kwalificeerde zich gisteren als 4de; vóór teamgenoot Daniel Ricciardo maar achter Ferrari-duo Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton (Mercedes) was zaterdag van de buitencategorie:

Welkom bij de start van F1 2018: Australische grand prix

Na vier maanden winterslaap ontwaakte het Formule 1-circus deze week in Melbourne. Met inmiddels drie trainingen plus een kwalificatiesessie achter de rug kan voorzichtig een eerste balans worden opgemaakt, waarover zometeen meer.

De race gaat vandaag over 58 ronden en start om 07.10 uur Nederlandse tijd. De bolides gaan - ondanks die vervelende nieuwe halo - harder dan ooit: uitgerust met bijna 1.000 pk en nieuwe aerodynamica zijn de F1-wagens ongekend krachtig en strijken ze harder door de bochten dan tevoren. Het seizoen belooft weer een verhitte strijd te worden tussen de rivalen Lewis Hamilton en Sebastian Vettel, beiden op zoek naar hun vijfde wereldtitel. We gaan beginnen; dit is F1 2018.