Of de forenzende fietsers voortaan een andere route willen nemen, graag

Fietsen

De gemeente lanceerde deze week een alternatieve fietsroute voor de drukke route over de Coolsingel. Maar deze ‘rit 010’ is gevaarlijker en ongeschikt voor grote groepen fietsers.

Fietsers op de drukke forenzenroute Noord-Zuid die de gemeente wil ontlasten, hier bij de Schiedamse dijk. Foto Getty Images, Scott Hortop

„Goedemorgen, de Coolsingel op de schop, de nieuwe tofste fietsroute 010, komt dat zien”, roept een jonge vrouw in groen regenjack enthousiast bij de fietskruising aan de noordkant van de Erasmusbrug. Ze draagt een groen-wit sandwichbord en deelt met een mannelijke collega flyers uit aan vroege vogels die op deze koude dinsdagmorgen om kwart over zeven al op de fiets zitten. ‘Rij Rit 010 en beleef meer tijdens je fietsroute tussen Noord en Zuid’, luidt de verleidende tekst. In de flyer wordt uitgelegd dat de Coolsingel vanaf april echt op de schop gaat. ‘Zorg er dus voor dat je nu alvast een andere weg ontdekt dan heb jij daar geen last van!’. Een vetgedrukte samenvatting moet twijfelaars over de streep trekken: ‘Weinig stoplichten, langs de leukste hotspots en kans op prijzen!’

We laten ons verleiden en volgen de speciale ‘Rit 010’ bewegwijzeringsborden. Linksaf het Vasteland op, bij de kruising met het Scheepvaartkwartier rechtsaf naar de Eendrachtsweg, rechtdoor naar de Westblaak, de kruising over en dan in een rechte lijn via Mauritsweg en Kruisplein tot aan het Stationsplein. Daar linksaf en even later rechtsaf de Provenierstunnel in. Aan het eind ervan rechts het Proveniersplein op en dan de Proveniersstraat door. Welgeteld acht minuten en vier rode stoplichten later staan we op de Schiekade. Ook daar deelt een ‘promoteam’ flyers uit.

Om te checken of de traditionele Noord-Zuidroute via Schiekade, Coolsingel en Schiedamsedijk daadwerkelijk minder snel is door meer stoplichten, fietsen we die ook nog even. Acht minuten en zeven groene stoplichten later staan we weer aan de noordkant van de Erasmusbrug. Conclusie: de alternatieve fietsroute is sneller zodra je voor rood moet wachten op de andere.

Geen gescheiden fietspaden

Maar Rit 010 is ook gevaarlijker want het grootste gedeelte van het traject rij je niet over een apart fietspad zoals op de traditionele Noord-Zuidroute, maar over fietsstroken die onderdeel zijn van de rijbaan. Op die onbeschermde stroken kom je vier kruisingen tegen met autoverkeer van links en/of rechts. Dat maakt ‘lekker doorfietsen’ levensgevaarlijk. Daardoor is de kans ook klein dat fietsforensen en andere pedaaltrappers op weg naar werk of school iets zien van de ‘hotspots’ waarlangs Rit 010 hen voert, laat staan dat ze daar tijd voor hebben. De bestrating - klinkers in plaats van asfalt – maakt het traject ook minder comfortabel. De kleine Rit 010 bordjes zijn op veel plaatsen bovendien moeilijk zichtbaar doordat ze tussen de eveneens groen-witte bordjes hangen van andere fietsroutes en -knooppunten.

De grote vraag is dus ook of het traject van Rit 010 grote aantallen fietsers aankan. Volgens de gemeente gebruiken dagelijks zo’n 10.000 fietsers de 6,5 kilometer lange Noord-Zuidroute. De beperkte wachtruimte bij de verkeerslichten veroorzaakt in de ochtend- en avondspits fietsfiles, vooral op de Coolsingel en Schiekade. Die zijn nochtans veel fietsvriendelijker dan de route van Rit 010, waardoor de kans groot is dat de campagne haar doel voorbijschiet.

De gemeente probeert de fietsfiles sinds 2016 te verhelpen door verkeerslichten sneller op groen te laten springen, wachtplekken te vergroten en kruispunten opnieuw in te richten. „Het zal ook helpen als meer fietsers een andere route pakken. Het op de schop gaan van de Coolsingel is een extra reden om te kiezen voor Rit 010”, zegt D66-wethouder Adriaan Visser (Mobiliteit). Verbetering van en alternatieven voor de Noord-Zuidfietsroute is onderdeel van het Fietsplan 2016-2018 dat fietsen in Rotterdam aantrekkelijker moet maken.

    • Caspar Naber