Scheepvaartmuseum wil met objecten de slavernijdiscussie uit impasse halen

Met de aankoop van twee historische objecten probeert het Scheepvaartmuseum de discussie over het Nederlandse slavernijverleden een impuls te geven. „Dit kan helpen om uit de impasse van de Zwarte Piet-discussie te komen”, zegt directeur Museale Zaken Vera Carasso.

Het Amsterdamse museum kocht vorige week op kunstbeurs Tefaf een porseleinen beeldje van een donkere, halfnaakte man met grote, opengesperde ogen, brede rode lippen en gouden oorringen. Een toonbeeld van racisme, aldus Carasso, rond 1720 in China gemaakt in opdracht van een Europeaan. In februari kocht het Scheepvaartmuseum al een in 1667 door Ferdinand Bol geschilderd portret van admiraal Tromp, waarop deze geflankeerd wordt door een Afrikaanse bediende. De collectie was gericht op het heldhaftige maritieme verleden van Nederland, zegt algemeen directeur Michael Huijser. Hij wil de geschiedenis „radicaal nuanceren”.

Volgens Carasso kan vooral het beeldje, vanaf 28 maart getoond, voor- en tegenstanders van Zwarte Piet dichter bij elkaar brengen. De gekoesterde jeugdherinnering, zegt Carasso, maakt dat het voor velen zo moeilijk om te erkennen dat Piet stereotiepe, racistische kenmerken heeft. „Naar dit beeldje kunnen we op een veel neutrale manier kijken.”

Chinees beeldje pagina C3
    • Arjen Ribbens