Geen krant die alle artikelen nog zomaar weggeeft

Betaalmuur

Google werkt aan een flexibele ‘betaalmuur’ voor journalistieke sites. Ook in Nederland betalen lezers vaker voor artikelen.

In Nederland zijn het afgelopen jaar bij alle kranten de digitale abonnementen gestegen. Foto Getty Images

Google maakte dinsdag bekend dat het wereldwijd de digitale journalistiek gaat ondersteunen. Het bedrijf maakt miljoenen vrij, om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan, maar ook om krantenuitgevers te helpen aan meer betalende lezers. Want nu de advertentiemarkt onder druk staat doordat tech-reuzen als Facebook online de dienst uitmaken, wordt die betalende lezer belangrijker voor de journalistiek.

Was de Britse Financial Times in 1996 nog de enige die een vergoeding vroeg voor artikelen op de site, inmiddels geeft vrijwel geen krant nog alle stukken weg. Op steeds meer sites staan artikelen achter een ‘betaalmuur’. Alleen bij NOS, NU.nl en RTL, sites met een bereik van 7 miljoen unieke bezoekers per maand (NOS, NU.nl) en 3 miljoen (RTL), kun je alle artikelen nog gratis lezen.

In 2010 was een betaalmuur nog een reden voor lezers om de site niet meer te bezoeken, anno 2018 wil de lezer betalen, blijkt uit de cijfers.

Bij grote Amerikaanse kranten als The New York Times en The Washington Post steeg het aantal online abonnementen in 2017 hard. De omzet van The Times bestaat inmiddels voor 60 procent uit inkomsten van lezers en The Washington Post wist het aantal abonnees binnen tien maanden te verdubbelen.

In Nederland is ook een positieve trend te zien. In het derde kwartaal van 2017 steeg het aantal digitale abonnees bij alle landelijke dagbladen, waar in 2016 de gedrukte oplages gemiddeld 5 procent daalden.

Welke betaalmuren kan een lezer tegenkomen, en waarom?

  1. Metered model

    Bij een ‘metered’ model mogen lezers zonder abonnement maandelijks een gelimiteerd aantal artikelen lezen, daarna wordt hen gevraagd een abonnement af te sluiten. Deze vorm wordt steeds populairder.

    NRC doet het sinds 2015 op deze manier. En dat werkt, zegt Han-Menno Depeweg, digitaal uitgever van NRC. „We zien dat bezoekers die tegen de betaalmuur aanlopen een abonnement nemen.” Manieren om de toegangspoort te omzeilen, worden sinds kort beperkt. Zoals het lezen in het incognito-venster van de browser. Hierbij worden cookies niet opgeslagen, waardoor de website niet weet wanneer het maximum aantal artikelen is bereikt.

    Vrij Nederland voerde in 2017 een metered betaalmuur in op vn.nl. Tien maanden later had het blad 14.000 digitale abonnees; het papieren blad telt er 22.000.

    De Volkskrant gebruikt nu nog het freemium model, een deel van de artikelen is gratis, maar wil in maart overstappen naar een metered variant. Hoofdredacteur Philippe Remarque: „De interneteconomie is volwassen geworden. Het is gewoon om te betalen voor producten online. Je ziet dat de abonnementsstructuur weer populair is, zoals bij Netflix en Spotify.”

    Lees meer over het nieuwe initiatief van Google om nieuwssites voorrang te geven in de zoekresultaten
  2. Freemium

    De Telegraaf, de regionale kranten in Noord- en Zuid-Holland, Het Parool en sinds kort het AD gebruiken een ‘freemium’ model: een deel van de (nieuws)artikelen op de site is gratis te lezen. Voor de overige ‘premium’ artikelen zoals onderzoeksverhalen en columns moeten lezers een abonnement afsluiten.

    Het AD is „voorzichtig” een freemiumbetaalmuur aan het optrekken, zegt hoofdredacteur Hans Nijenhuis. „Het AD heeft verschillende soorten lezers: de bulk wil niet betalen voor de artikelen, maar een deel is daartoe wel bereid. De overweging is ook defensief: abonnees van de krant betalen voor artikelen die nu nog online gratis beschikbaar zijn.”

    Voortaan vraagt het AD de bezoekers na het lezen van drie ‘premium’ artikelen, naam en e-mailadres op te geven, waarna ze nog een maand gratis kunnen lezen. Daarna is een abonnement nodig.

  3. Micropayment

    Bij micropayments betalen lezers per artikel, zoals bij Blendle. Het bedrijf meldt dat het aantal gelezen artikelen vorig jaar met 67 procent is gestegen ten opzichte van 2016. Van ruim 11 miljoen naar 18,7 miljoen artikelen.

    Bij kranten zie je deze vorm nauwelijks meer, maar voor freelance journalisten die zelfstandig publiceren is het betaalmodel een uitkomst. Op blogplatforms als Medium en Patreon en via Reporters Online kunnen schrijvers de lezers per artikel een bedrag vragen.

  4. Lees ook: Hoe los je de problemen van de journalistiek op?
  5. Flexibele toegang

    Misschien hoeven uitgevers binnenkort niet meer zelf uit te vogelen welke lezer welk abonnement wil. The Wall Street Journal experimenteert met een flexibele betaalmuur die mede is ontwikkeld door Google. Het internetbedrijf kondigde gisteren deze ‘Subscribe with Google’-dienst aan. Hierbij krijgen lezers een score op basis van onder meer het apparaat waarmee ze de website bezoeken, op welke artikelen ze klikken en hun locatie. Daarmee krijgt de krant een indicatie van wat de lezer doet als hij tegen de betaalmuur aanloopt: de website verlaten of een abonnement afsluiten. Zo kan de uitgever precies bepalen welke lezer welke aanbieding krijgt.

    • Sophie van Oostvoorn