Recensie

Een verslavende puzzel met robots en wapens

Hoofdbrekens maken Into the Breach magisch: schaak, maar dan met Godzilla.

Gigantische monsters bedreigen de hoge flatgebouwen op een plat, pixelachtig eiland. Gelukkig staat een drietal gigantische robots, bestuurd door ervaren piloten, paraat om de mensheid te verdedigen.

Into the Breach oogt op het eerste gezicht als een poging om de filmreeks Pacific Rim na te bootsen: robots tegen monsters, nu in retro game-vormgeving. Niets is minder waar. Deze game van de makers van het briljante FTL is juist een sublieme hersenkraker.

Elk level is opgedeeld in een handvol rondes. Eerst mogen vijandelijke wezens hun wapens afvuren, daarna bewegen ze zich in positie voor de volgende aanval. De fascinerende twist: wáár ze in de volgende ronde op gaan schieten, dat vertelt het spel je alvast. Op basis van die informatie moet je jouw drie robots in positie brengen om te voorkomen dat de vijand iets belangrijks raakt – je mag ze per ronde één keer verzetten. Haal je het einde van het level zonder al je robots of te veel gebouwen te verliezen, dan mag je door naar de volgende.

Gaandeweg speel je meer typen robots, robotpiloten en wapens vrij. Allemaal hebben ze andere talenten: de één kan een vijand wegduwen zodat hij geen gebouw raakt, de ander kan een monster bevriezen, of kapotslaan, of juist een beschermlaag over een stad heen gooien. Het samenstellen van een nieuw team met robots die elkaar aanvullen, wordt zo een prikkelende uitdaging.

Elke ronde is een unieke puzzel waarin je telkens weer afwegingen moet maken. Ben je bereid om een robot op te offeren om zo een stad te beschermen? Robots zijn te vervangen, terwijl je helemaal overnieuw moet beginnen als je steden genoeg klappen oplopen. Aan de andere kant: je piloten bouwen wel ervaring op. Een goede veteraan wil je niet verliezen, al is het maar omdat je, als het écht mis gaat, één piloot naar je volgende potje mag meenemen.

De levels zijn zorgvuldig geconstrueerd om er voor te zorgen dat je voor zoveel mogelijk dilemma’s komt te staan. Het zijn deze hoofdbrekens die Into the Breach magisch maken: schaak, maar dan met Godzilla. Uitermate verslavend.

    • Len Maessen