Opinie

Voor persoonlijke begeleiding zijn 220 studenten te veel

Onderwijsblog Universiteit niet overspannen? Door bezuinigingen krijgen studenten niet wat ze nodig hebben, schrijft Rens Bod.

ANP Guus Schoonewille

In zijn artikel “De universiteit is helemaal niet overspannen” schrijft Manfred te Grotenhuis dat hij, in tegenstelling tot Eelco Runia, geen werkdruk ervaart aan de universiteit. Dat is fijn voor Te Grotenhuis en jammer voor Runia, maar laten we bij de feiten blijven. Uit (FNV-)onderzoek blijkt dat 60 tot 70 procent van de wetenschappers de werkdruk hoog of veel te hoog vindt. Cijfers die weerspiegeld worden in de enquêtes onder medewerkers die door universiteiten gehouden worden. Minstens zo belangrijk is echter het feit dat het bedrag dat per student door de overheid wordt uitgegeven sinds 2000 met 25 procent is gedaald terwijl het aantal studenten explosief is gegroeid en alleen maar verder zal groeien. De VSNU heeft uitgerekend dat het WO tot 2021 onder de nullijn blijft: er komt netto geen geld bij, maar er gaat geld vanaf. Wat betreft de besteding aan wetenschappelijk onderwijs zit Nederland in Europa aan de onderkant.

Hoe kan het kabinet verantwoorden dat eerst de basisbeurs van de studenten is afgepakt en vervolgens ook nog eens wordt bezuinigd op onderwijs? De gevolgen zijn navenant: de investeringen blijven nu zo ver achter dat studenten niet krijgen waar ze recht op hebben: hoogwaardig en onderzoeksgedreven onderwijs. Het geeft misschien een kik, zoals Te Grotenhuis stelt, om aan honderden studenten tegelijk les te geven - ik gaf zelf het afgelopen jaar college aan een groep van 220 studenten - maar met zo’n aantal is het niet langer mogelijk om persoonlijke begeleiding te bieden met wekelijkse opdrachten. Hooguit geven we een midterm-opdracht gevolgd door een eindtentamen.

Explosieve groei

De explosieve groei van het aantal studenten is iets van de afgelopen paar jaar. Daarvoor was het aantal nog te behappen en de overheidsuitgaven aan het WO waren (net) voldoende. De aankomende lichting van afgestudeerden zal daarentegen zijn opgeleid in overvolle collegezalen met ondermaatse begeleiding. En door de verdere bezuinigingen op onderwijs zal er nog minder tijd voor begeleiding overblijven. Let wel: dit zijn onze toekomstige artsen, leraren, ingenieurs, informatici, advocaten, journalisten, enzovoort.

Ziehier het schrijnende probleem in het WO: studenten lopen het risico niet het onderwijs te krijgen dat ze nodig hebben. Dit kan en mag niet gebeuren in een kennissamenleving als Nederland. Om die reden is onze petitie “Er moet meer geld naar wetenschappelijk onderwijs” in enkele weken tijd meer dan vijfduizend keer ondertekend.

Rens Bod is hoogleraar Digital Humanities aan de Faculteit Geesteswetenschappen en aan de Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica van de UvA. Hij is oprichter van #WOinActie.