Zo beïnvloeden fotografen het beeld van Trump

In een artikel heeft de Columbia Journalism Review verschillende foto’s verzameld van Trump, die hem onder andere neerzetten als onhandig, impulsief en schimmig.

Trump zet een plant neer die hij van de Ierse premier heeft ontvangen tijdens een receptie in het Witte Huis. Foto Jonathan Ernst/Reuters

Objectiviteit in de journalistiek is binnen de media altijd een punt van discussie. In het tijdperk van fake news klinkt steeds vaker het geluid dat neutrale, onafhankelijke en onpartijdige journalistiek niet bestaat. Op De Correspondent schreef hoofdredacteur Rob Wijnberg vorig jaar dat journalisten helemaal niet moeten streven naar objectiviteit, maar juist duidelijk moeten maken welke waarden en onderwerpen zij belangrijk vinden.

Dat doen persfotografen die Trump voor de lens hebben in ieder geval regelmatig, zo blijkt uit het stuk A portrait of Trump’s mental state van de Columbia Journalism Review (CJR). In het artikel zijn verschillende foto’s verzameld die Trump zijn lichaamstaal en psychische gemoedstoestand interpreteren, en daarmee hemzelf en de staat van zijn regering ook becommentariëren. Ze tonen Trump bijvoorbeeld als iemand met een meervoudige of gespleten persoonlijkheid, als instabiel, dom, onzeker en vervreemd van zijn omgeving. Dat laat zien dat fotografen met hun werk de beeldvorming over Trump kunnen beïnvloeden.

NRC’s ombudsman Sjoerd de Jong schreef dat objectiviteit een methode is om evenwichtige journalistiek te bereiken: Objectieve journalistiek achterhaald? Ik dacht het niet!

De foto’s zijn allemaal genomen tijdens officiële gelegenheden, persconferenties of andere politieke gebeurtenissen en worden gebruikt om bijvoorbeeld opiniërende stukken over het beleid van de regering-Trump te illustreren. Sommige fotografen zetten ze ook op Twitter of Instagram. De ngo Reading The Pictures, opgericht door de auteur van het stuk, verzamelt en analyseert dit soort beelden die in de media verschijnen. Het artikel is daarmee misschien een beetje reclame voor de CJR-journalist zelf, maar dat maakt het niet minder interessant om even te bekijken of even door het Twitter-account te scrollen.

Bekijk hier een paar voorbeelden:

Twitter avatar ReadingThePix Reading The Pictures There are practical reasons for shooting those massive #borderwall prototypes from ground level. Need it even be said, though, what makes the portrait is his edifice complex. 📷@Lamarquephotog @reuterspictures #ego #mania #sandiego https://t.co/mc7J7DDRFU

W00t! Just got word that this image from Trump's inauguration was selected for American Photography 34, my sixth image selected for my favorite photo annual in seven years: "Congratulations! Your work has been SELECTED to appear in the American Photography 34 annual award book. On behalf of the jury, we thank you for your submission and support of American Photography. This year’s distinguished jury included: Roxanne Behr, New York magazine; Siobhan Bohnacker, The New Yorker; Todd Heughens, FX Networks; Andrew Katz, TIME; Chelsea Matiash, The New York Times (formerly The Intercept); Krista Prestek, Apple (formerly GQ); and Matt Willey, The New York Times Magazine. From over 8,000 pictures, the jury selected, by a majority vote or better, only 327 images to appear in the book and represent the best pictures from 2017."

Een bericht gedeeld door nategowdy (@nategowdy) op

Twitter avatar ReadingThePix Reading The Pictures Oh, does @JimWatson_AFP nail this: Outreach. https://t.co/tMsLFiItUJ

Twitter avatar ReadingThePix Reading The Pictures Strange for the lack of coherence, how the body language and the gazes don’t make sense. 📷Olivier Douliery https://t.co/Mcd13qL12l
Twitter avatar ReadingThePix Reading The Pictures High Caliber Meltdown: Our Visual Roundup of the Week https://t.co/88WLRSUI7S https://t.co/Rl2EiERHR5