Nederlandse rederij bestraft voor illegale sloop

Scheepvaart

Rederij Seatrade en bestuursleden kregen boetes voor illegale sloop van schepen in India, Bangladesh en Turkije.

Foto Wikipedia

Het Nederlandse scheepvaartconcern Seatrade Holding en de directeur van dat bedrijf zijn donderdag in Rotterdam veroordeeld voor het illegaal slopen van vier schepen op stranden in India, Bangladesh en Turkije. Ook vijf dochterbedrijven van Seatrade en een bestuurslid van een van die dochters zijn veroordeeld.

Dat meldt de rechtbank in een schriftelijke toelichting. Niet eerder zijn een rederij en bestuursleden door een Nederlandse rechter bestraft voor illegale sloop. De bedrijven kregen boetes van 100.000 tot 750.000 euro. De twee bestuursleden kregen elk 50.000 euro boete en een beroepsverbod van een jaar. Seatrade Holding had in 2016 een omzet van 35 miljoen euro.

Justitie legde de hand op correspondentie van het bedrijf waarmee kon worden aangetoond dat de schepen uit de havens van Rotterdam en Hamburg vertrokken met het voornemen ze buiten Europese Unie te laten slopen. De rechter oordeelde dat de schepen vanaf het moment van vertrek als afval kunnen worden gekenmerkt. Daarmee is het vervoer van de schepen strijdig met wetgeving die het dumpen van afval buiten de Europese Unie verbiedt.

Volgens de rechter zijn er geen maatregelen genomen om de gevolgen voor milieu en gezondheid te beperken. „De schadelijke gevolgen van het slopen van schepen op de stranden van met name India en Bangladesh voor milieu en gezondheid, zijn verstrekkend.” De sloopwerkzaamheden werden volgens de rechter uitgevoerd in „erbarmelijke” werkomstandigheden door ongetrainde arbeiders. De bestuurders hebben volgens de rechter „hun ogen gesloten” voor deze problemen, ondanks een waarschuwing van de inspectie.

Beroepsverbod

Cor Radings, woordvoerder namens Seatrade, zegt teleurgesteld te zijn in de uitspraak. „Ik ben met name verbaasd over het opgelegde beroepsverbod”, zegt hij. Hij wil niet bevestigen dat de directeur is veroordeeld. Ook is het bedrijf het niet eens met de argumentatie van justitie. „Een schip dat in de vaart is, kan niet als afval worden bestempeld”. Radings zegt dat het toepassen van Europese wetgeving op een mondiaal probleem bovendien het probleem niet verhelpt. Seatrade gaat waarschijnlijk in beroep.

Veel rederijen laten hun schepen in landen als India en Bangladesh handmatig slopen. De internationale milieuorganisatie Shipbreaking Platform berekende dat er vorig jaar 543 schepen handmatig werden gesloopt op stranden in India, Pakistan and Bangladesh. Daarmee zijn deze landen verantwoordelijk voor 80 procent van de wereldwijde sloop.

    • Belia Heilbron