Baanbrekend! Onderzoek naar geweldgames!

Langdurig geweldsgames spelen maakt de speler niet agressief. Maar is twee maanden onderzoek bij non-gamers lang genoeg?

Scene uit videogame Grand Theft Auto.

Van langdurig gewelddadige games spelen worden volwassenen niet agressief. En ook zijn ze niet minder meevoelend met hun medeburgers. Agressieve spellen maken ook niet angstig of depressief.

„Eerdere experimenten lieten zien dat zo’n agressieve game al na een paar minuten het agressieniveau en de meevoelendheid beïnvloeden”, zegt een persbericht van uitgeverij Springer Nature over Duits onderzoek waarvan de resultaten woensdag in Molecular Psychiatry verschenen. Er was veel aandacht voor op twitter en wetenschapswebsites.

Het nieuwe onderzoek is „baanbrekend”, claimt het persbericht, omdat voor het eerst het lange-termijneffect is bestudeerd.

Replicatie

Over dat laatste denken onderzoekers zelf anders. Er waren al twee eerdere ‘langere-termijnonderzoeken’, schrijven ze in hun artikel. Een studie vond hetzelfde: geen toename van agressiviteit. In de tweede studie was er een klein verschil tussen de gamende en niet-gamende groep. Maar er was geen nulmeting. Stom. Maar de nieuwe studie is een replicatie, niet baanbrekend.

De American Psychological Association (APA), zegt onderzoeker Simone Kühn in het persbericht, heeft onlangs vastgesteld dat geweldsgames „een risico voor ongunstige resultaten” vormen. „De nieuwe resultaten van ons onderzoek zijn daar duidelijk mee in tegenspraak”, laat Kühn noteren.

Dat is waar, maar Kühn verzwijgt dat de APA een belangrijke conclusie heeft: er zijn onvoldoende onderzoeken die een link leggen tussen geweldsgames en crimineel gedrag. Daar wil iedereen het antwoord op hebben en bij dat antwoord komen de Duitse onderzoekers niet in de buurt. Ze deden onderzoek bij non-gamers. En na twee maanden een half uur per dag gamen? Is iemand dan een langdurige geweldsgamer?

    • Wim Köhler