Recensie

Rammen op knoppen

Voor een game die 1,3 gigabyte ruimte op je apparaat inneemt en 5,49 euro kost, zietStreet Fighter IV Champion Edition er beroerd uit. De vechters van de beroemde franchise, bekend van zijn animetekenfilm-stijl, zijn blokkerige vlekken die lelijk afsteken tegen de zachter vormgegeven achtergrond. Laat je hierdoor niet afschrikken. Dit uiterlijk is nog altijd beter dan dat van bijvoorbeeld Volt, een van de vele andere delen van de speelse knokfranchise.

De makers van de Champion Edition begrijpen dat deze vechtgame draait om het wild drukken op knoppen: om te slaan, te schoppen, te springen. Ze bewijzen de speler een dienst door knoppen voor al deze functies aan te bieden op het beeldscherm, zonder de aandacht visueel van de actie af te leiden. De grootste charme van Street Fighter – het inrammen van de juiste knopvolgorde en de speciale aanvallen – blijft zo bewaard. Stiekem kun je trouwens tijdens het laden van gevechten lezen wat de juiste knopcombinaties zijn.

Het is een verademing om op zo’n toegankelijke manier de 32 personages te bediene, zoals de narcistische stierenvechter Vega of de goedaardige karateka Ryu. Spelmodi als multiplayer of challenge waarbij je bijzondere actiecombinaties moet uitvoeren, naast de standaardopties als Arcade, geven Street Fighter IV Champion Edition een lange adem. Je vergeet bijna hoe pijnlijk lelijk deze game is.

    • Hans Klis