Neprecensies: geen reclame

De firma goudaankoop.nl krijg een oorvijg van de RCC wegens het verzinnen van consumentenreacties. Foto iStock

Zichzelf „op bedrieglijke wijze voordoen als een consument”. Dan wel de consument misleiden, wat strijdt met de eis van „professionele toewijding”. De firma goudaankoop.nl (‘De Beste Goudopkoper van Nederland!’) krijgt van de Reclame Code Commissie (RCC) een oorvijg. De 249 consumentenreacties op de website zijn volgens de RCC verzonnen door het bedrijf zelf. De uitleg, na een klacht van een consument die zijn negatieve recensie verwijderd zag, acht de Commissie niet aannemelijk. De pagina met referenties zou zijn gehackt, ‘platgegooid met 32.000 spamberichten’ en daarna niet meer bereikbaar. Voor de beheerder noch voor het bedrijf.

De RCC stelt vast dat alle reacties dezelfde uiterst positieve toon en strekking hebben en in dezelfde stijl zijn geschreven, met louter overdreven aanbevelingen. Het bedrijf slaagde er ook niet in aannemelijk te maken dat het echte reacties zijn. De RCC neemt aan dat het bedrijf ze allemaal zelf heeft geschreven. Wat neerkomt op bedrog.

Het verweer van goudaankoop.nl dat de negatieve recensie is ‘verdwenen’ door een technische reden, maakt geen indruk. Ook negatieve recensies moeten geplaatst kunnen worden, anders ontstaat er een misleidende indruk voor de consument. De uitspraak is van 29 januari: begin maart stonden de 249 neprecensies nog online.

www.reclamecode.nl: dossier 2017/00761

    • Folkert Jensma