Aandeelhouders Refresco stemmen in met overname

Eerder had ook het bestuur het bod van twee buitenlandse investeerders goedgekeurd. In het vorige jaar boekte Refresco minder winst, mede door de overname van een branchegenoot.

Foto Jasper Juinen/Bloomberg

De Rotterdamse sapfabrikant Refresco wordt verkocht aan investeerders uit Frankrijk en Canada. Tijdens de jaarlijkse vergadering stemden aandeelhouders van het bedrijf maandagmiddag in met een overname door investeringsmaatschappij PAI en bcIMC, een pensioenbelegger uit Brits-Columbia.

Die twee partijen kondigden in oktober aan zo’n 1,6 miljard euro te willen betalen voor het concern uit Rotterdam. Ze betalen dan twintig euro per aandeel. De bedrijfstop van Refresco zag dat als een “eerlijk bod” en stemde in. Maandag hebben ook de aandeelhouders de miljardenovername goedgekeurd, net als de toezichthouders en de Europese Commissie deden in februari. De aandeelhouders stemden ook in met de planning voor de verkoop die op 29 maart zal ingaan.

Door de overname gaat Refresco na 2,5 jaar van de beurs. Het bedrijf betaalde in juli vorig jaar zelf nog iets meer dan een miljard euro voor de Amerikaanse sappenbottelaar Cott en werd marktleider. Het Franse PAI had al voor de beursgang van Refresco interesse in de sapfabrikant en bottelaar en deed meerdere pogingen het Rotterdamse bedrijf over te nemen.

Refresco was maar kort een beursbedrijf, maar het heeft in die periode niet stilgezeten

Minder winst in laatste jaar als beursgenoteerd bedrijf

In zijn laatste jaar als beursgenoteerd bedrijf boekte Refresco fors minder winst, bleek maandagochtend bij de bekendmaking van de de jaarcijfers.

Door de overname van de Amerikaanse branchegenoot Cott had de bottelaar in 2017 te maken met eenmalige kosten. Ook de reorganisatie van een fabriek in Duitsland bracht kosten met zich mee.

Over het gehele jaar hield Refresco netto 53 miljoen euro over. In vergelijking met een jaar eerder is dat een daling van meer dan eenderde. Ook gecorrigeerd voor eenmalige mee- en tegenvallers daalde de winst, van 86 miljoen naar 81 miljoen euro.

De omzet van Refresco nam daarentegen wel toe met bijna 8 procent naar een kleine 2,3 miljard euro. De fabrikant van veel huismerksappen van supermarktketens en het merk Wicky produceerde vorig jaar meer dan 7,1 miljard liter sap. Vooral in de eerste drie kwartalen zette Refresco fors meer af, blijkt uit de jaarcijfers.

    • Joost Pijpker