Trump dreigt Europese auto’s te belasten

Als de EU vergeldingsmaatregelen neemt tegen de importheffingen op staal en aluminium die de president heeft aangekondigd, stelt hij invoeraccijnzen in op Europese auto’s, liet hij weten via Twitter.

Werknemers van de Duitse autoproducent Porsche aan het werk in de assemblagefabriek in Stuttgart op 26 januari 2018. Foto Thomas Kienzle / AFP

De Amerikaanse president Donald Trump heeft gedreigd met invoeraccijnzen op Europese auto’s als de Europese Unie vergeldingsmaatregelen neemt tegen zijn voorgenomen importheffingen op staal en aluminium. Dat schreef Trump zaterdag op Twitter:

Twitter avatar realDonaldTrump Donald J. Trump If the E.U. wants to further increase their already massive tariffs and barriers on U.S. companies doing business t… https://t.co/taytTlApWc

Het dreigement van Trump is een escalatie van een geschil over zijn voornemen om de Amerikaanse staal- en aluminiumindustrie te beschermen tegen concurrentie vanuit het buitenland. De president wil invoerheffingen instellen van 25 procent op buitenlands staal en 10 procent op geïmporteerd aluminium, liet hij donderdag weten.

Het plan, dat heeft geleid tot zorgen over een internationale handelsoorlog, is fel veroordeeld door vertegenwoordigers van de EU. Eurocommissaris Margrethe Vestager van Mededinging zei tijdens een toespraak aan Harvard dat de EU zal reageren ,,om de Europese industrie en het internationale handelsregime te verdedigen”, meldt persbureau Reuters.

Lees ook het vragenstuk over het plan van Trump: Heffingen op import kósten meestal banen

De EU zou importheffingen overwegen van 25 procent op ongeveer 3,5 miljard dollar aan Amerikaanse importproducten. Jean-Claude Juncker, voorzitter van de Europese Commissie, zei in Hamburg dat ,,wij invoerheffingen zullen instellen op motorfietsen van Harley-Davidson, op whiskey en op spijkerbroeken van Levi’s”.

Trump heeft nog niet ingebonden. Hij verweet de EU in zijn tweet ,,al gigantische heffingen en barrières” te hebben tegen Amerikaanse bedrijven. Europese auto’s ,,vloeien vrijelijk de VS binnen”, stelde hij, terwijl ,,zij het onmogelijk maken om onze auto’s (en meer) daar te verkopen. Grote onbalans van handel!”

In een eerdere tweet schreef hij dat de VS jaarlijks een handelstekort hebben van 800 miljard dollar (650 miljard euro) wegens ,,ontzettend stomme handelsverdragen”. Volgens Trump ,,worden onze banen en onze rijkdom weggegeven aan andere landen die jarenlang van ons hebben geprofiteerd”:

Twitter avatar realDonaldTrump Donald J. Trump The United States has an $800 Billion Dollar Yearly Trade Deficit because of our “very stupid” trade deals and poli… https://t.co/nFF3vEmRmY

Volgens persbureau Reuters heffen de VS een tarief van 2,5 procent op auto’s die worden geproduceerd in Europa en 25 procent op Europese busjes en trucks. De EU heft een tarief van 10 procent op Amerikaanse auto’s. De VS hadden in 2017 volgens Amerikaanse cijfers een handelstekort op het gebied van auto’s en auto-onderdelen van 22,3 miljard dollar met Duitsland en 7 miljard dollar met het Verenigd Koninkrijk.

Negatieve gevolgen

Het plan van Trump heeft tot grote onrust geleid bij politieke bondgenoten in de VS. Republikeinen in het Congres, die veelal voor vrijhandel zijn, waarschuwen voor de negatieve gevolgen van een handelsoorlog op Amerikaanse consumenten, het bedrijfsleven en op de aandelenbeurzen. Zij hopen de president, die bekend staat om zijn wispelturigheid, ervan te weerhouden het voornemen ook echt uit te voeren.

Ook andere handelspartners hebben afwijzend gereageerd. Buurland Canada, een nauwe bondgenoot van de VS en grote leverancier van staal en aluminium, dreigt evenals de EU met tegenmaatregelen. De Canadese premier Justin Trudeau zei in een verklaring:

,,Wij benadrukken bij de Amerikaanse regering de onaanvaardbare aard van deze voorstellen, die hun evenzeer zullen schaden als ons.”

Roberto Azevedo, hoofd van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) heeft zijn zorg uitgesproken over het dreigende conflict. ,,Handelsoorlogen zijn in het belang van niemand”, aldus de Braziliaan.

    • Frank Kuin