Amerikaanse bedrijven boycotten wapenlobby

Na schietpartij met 17 doden

In de Verenigde Staten distantiëren steeds meer bedrijven zich van de machtige lobbygroep National Rifle Association

Leerling van de Monarch High School brengt bezoek aan een geïmproviseerd gedenkteken voor de slachtoffers. Foto Joe Raedle/AFP

Steeds meer grote Amerikaanse bedrijven verbreken hun banden met de National Rifle Association (NRA), de Amerikaanse lobbygroep voor vuurwapens, na de schietpartij op een middelbare school in Florida waarbij deze maand 17 mensen omkwamen.

Ondernemingen als autoverhuurbedrijven Hertz en Enterprise, luchtvaartmaatschappijen Delta Airlines en United Airlines en verzekeringsmaatschappij MetLife hebben zich de afgelopen dagen gedistantieerd van de invloedrijke belangengroep. Onder druk van een populaire campagne op sociale media om de NRA te boycotten, hebben ze laten weten dat ze kortingen aan leden van de organisatie intrekken.

De NRA wordt fel bekritiseerd wegens zijn onverzettelijke reactie op het bloedbad, dat werd aangericht door een 19-jarige oud-leerling van de school met een AR-15, een semi-automatisch vuurwapen.

Een campagne om zakelijke partners van de NRA aan de schandpaal te nagelen kwam afgelopen week op gang op sociale media, met het hashtag #BoycottTheNRA. De website ThinkProgress maakte een overzicht van bedrijven die kortingen en andere voordelen bieden aan de ongeveer 5 miljoen leden van de groep.

De exodus van zakelijke partners duidt op een mogelijke omslag in het slepende Amerikaanse vuurwapendebat, dat na elk bloedbad opnieuw oplaait. Doorgaan alsof er niets aan de hand is lijkt voor steeds minder Amerikanen een optie.

Een aantal andere zakelijke partners van de NRA houdt zich nog op de vlakte. Zo staat koeriersbedrijf FedEx onder toenemende druk. Ook Amazon.com, dat het online videokanaal NRATV aanbiedt, met programma’s van de NRA, is een doelwit van de actie.

De NRA heeft woedend gereageerd op de stappen van zijn zakelijke partners. In een verklaring verwierp de groep de vijandige campagne als „een schaamteloze vertoning van politieke en burgerlijke lafheid”. En stelde ook: „Het verlies van kortingen zal geen enkel lid van de NRA afschrikken of afleiden van onze missie om de individuele vrijheden te verdedigen die van Amerika altijd de grootste natie ter wereld hebben gemaakt.”

    • Frank Kuin