Amerikaanse bedrijven keren vuurwapenlobby de rug toe

Ondernemingen van autoverhuurder Hertz tot luchtvaartmaatschappij Delta hebben zich gedistantieerd van de National Rifle Association (NRA). Sinds de schietpartij op een school in Florida groeit de druk via sociale media om de organisatie te boycotten.

Een giromaat van de First National Bank in Omaha, in de Amerikaanse staat Nebraska, op vrijdag. De bank liet vrijdag weten zijn zakelijke alliantie met de NRA te verbreken, in navolging van diverse andere bedrijven. Foto Nati Harnik / AP

Een groeiende reeks grote Amerikaanse bedrijven verbreekt zijn banden met de National Rifle Association (NRA), de Amerikaanse lobbygroep voor vuurwapens, na de schietpartij op een middelbare school in Florida waarbij vorige week zeventien mensen zijn omgekomen.

Ondernemingen als autoverhuurbedrijven Hertz en Enterprise, luchtvaartmaatschappijen Delta Airlines en United Airlines en verzekeringsmaatschappij MetLife hebben zich de afgelopen dagen gedistantieerd van de invloedrijke belangengroep. Onder druk van een populaire campagne op sociale media om de NRA te boycotten, hebben ze laten weten dat ze kortingen aan leden van de organisatie intrekken.

Zo verklaarde Hertz, dat kortingen verleende aan NRA-leden, vrijdag zijn alliantie met de NRA te beëindigen:

Twitter avatar Hertz Hertz We have notified the NRA that we are ending the NRA’s rental car discount program with Hertz.

Delta Airlines, dat kortingen bood op vluchten naar het jaarlijkse NRA-congres, volgde op zaterdagochtend:

Twitter avatar Delta Delta Delta is reaching out to the NRA to let them know we will be ending their contract for discounted rates through our… https://t.co/7ml2n3DbUA

De NRA wordt fel bekritiseerd wegens zijn onverzettelijke reactie op het bloedbad, dat werd aangericht door een 19-jarige oud-leerling van de school met een AR-15, een semi-automatisch vuurwapen. De omstreden belangengroep verzet zich tegen beperking van de verkoop van oorlogswapens, en heeft jonge overlevenden van de schietpartij die daar wel voor pleiten, van de hand gewezen - tot woede van veel Amerikanen, die redelijke maatregelen willen zien om het bezit van vuurwapens aan banden te leggen.

Speciale credit card

Een campagne om zakelijke partners van de NRA aan de schandpaal te nagelen kwam de afgelopen week op gang op sociale media, met het hashtag #BoycottTheNRA. De website ThinkProgress maakte een overzicht van bedrijven die kortingen en andere voordelen bieden aan de ongeveer 5 miljoen leden van de groep. Zo geeft de particuliere bank First National Bank of Omaha een credit card uit aan leden van de NRA. De voordelen worden aangeprezen op de website van de organisatie, een felle voorvechter van het grondwettelijke recht van Amerikanen om een vuurwapen te bezitten.

Associatie met de NRA, ooit een organisatie van hobbyisten maar tegenwoordig een geharde lobbygroep met een ijzeren greep op een groot aantal Congresleden, is voor diverse bedrijven opeens een bron van imagoschade. Zo koos verzekeraar MetLife, die kortingen bood aan NRA-leden, vrijdag eieren voor zijn geld:

Twitter avatar MetLife MetLife We value all our customers but have decided to end our discount program with the NRA.

De First National Bank of Omaha schrapt de credit card, die speciale voordelen biedt bij de aankoop van benzine en sportartikelen:

Twitter avatar FNBOmaha First National Bank @TopRopeTravis @NRA Customer feedback has caused us to review our relationship with the NRA. As a result, First Na… https://t.co/gkGlYIRjiB

Autoverhuurder Enterprise, dat ook de merken National en Alamo omvat, maakte eveneens een einde aan kortingen voor leden van de NRA. Techbedrijf Symantec, producent van de antivirussoftware Norton, deed hetzelfde. Verzekeraar Chubb kondigde eerder aan een speciale polis te beëindigen. En hotelketens Best Western en Wyndham lieten weten hun banden met de NRA te hebben verbroken, al lieten ze in het midden wanneer die besluiten waren genomen.

De exodus van zakelijke partners duidt op een mogelijke omslag in het slepende Amerikaanse vuurwapendebat, dat na elk bloedbad opnieuw oplaait. Doorgaan alsof er niet aan de hand is lijkt voor een toenemend aantal Amerikanen geen optie. De studenten van Majory Stoneman Douglas High School in Parkland, Florida, waar deze maand het bloedbad plaatsvond, hebben zich ontpopt tot leiders van een felle strijd voor maatregelen.

Druk op FedEx en Amazon

Een aantal andere zakelijke partners van de NRA houdt zich nog op de vlakte. Zo staat koeriersbedrijf FedEx onder toenemende druk. Ook Amazon.com, dat het online videokanaal NRATV aanbiedt, met programma’s van de NRA, is een doelwit van de actie.

De NRA heeft woedend gereageerd op de stappen van zijn zakelijke partners. In een verklaring verwierp de groep de vijandige campagne als ,,een schaamteloze vertoning van politieke en burgerlijke lafheid”.

,,Het verlies van kortingen zal geen enkel lid van de NRA afschrikken of afleiden van onze missie om de individuele vrijheden te verdedigen die van Amerika altijd de grootste natie ter wereld hebben gemaakt.”

De NRA bepleit de bewapening van leraren op school, om schutters te kunnen uitschakelen. Ook president Donald Trump, een bondgenoot van de organisatie die miljoenen aan campagnedonaties heeft ontvangen van de groep, pleit daarvoor. Tegen de wensen van de NRA in, wil Trump ook de leeftijd waarop Amerikanen een vuurwapen kunnen kopen, verhogen van 18 tot 21.

Dit bericht is geactualiseerd naar aanleiding van de aankondigingen van Delta Airlines en United Airlines en de reactie van de NRA.

    • Frank Kuin