Uitbreiding Lelystad Airport met een jaar uitgesteld

VVD-minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil een ‘zorgvuldig besluit’ nemen en vindt het realistisch om uit te gaan van een opening in 2020.

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) maakte tijdens een persconferentie bekend dat de uitbreiding van luchthaven Lelystad wordt uitgesteld. Foto Lex van Lieshout/ANP

De uitbreiding van Lelystad Airport wordt met minimaal een jaar uitgesteld. Dat maakte minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) woensdag bekend tijdens een persconferentie. De regionale luchthaven zou vanaf 1 april 2019 het vakantieverkeer van Schiphol overnemen.

Van Nieuwenhuizen wil een “zorgvuldig besluit” nemen en vindt het realistisch om uit te gaan van een opening in 2020. Daarnaast liet het ministerie weten dat een aantal routes worden verbeterd, zodat omwonenden minder last hebben van geluidsoverlast.

Tegen de uitbreiding van Lelystad Airport is veel weerstand. Bewoners vrezen voor geluidsoverlast en willen een nieuw onderzoeksrapport. Zo troffen actievoerders in de milieu-effectrapportage (MER) fouten aan. Reden voor coalitiepartij ChristenUnie om begin januari te laten weten dat “werken aan draagvlak” veel belangrijker is dan april 2019 als openingsdatum.

Lees ook het profiel over actievoerder Leon Adegeest. Hij ontdekte de fouten in de MER: ‘Leon gaat door waar anderen stoppen’

Al eerder uitstel uitbreiding

Het is niet voor het eerst dat de openingsdatum wordt uitgesteld. Aanvankelijk zou de luchthaven per 1 april 2018 zijn uitgebreid met een langere start- en landingsbaan en een nieuwe terminal. Vorig jaar maakte toenmalig staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) bekend dat het vliegveld in april 2019 open kan gaan voor commerciële luchtvaart. In 2033 staan 25.000 starts en landingen gepland, in 2043 45.000.

De uitbreiding van Lelystad Airport is nodig omdat Schiphol sneller dan verwacht de grens bereikt van het maximum van 500.000 starts en landingen in 2020. Afgelopen jaar heeft Schiphol bijna 497.000 starts en landingen afgehandeld. Lelystad Airport is eigendom van de Schiphol Group. President-directeur Jos Nijhuis zei vorige week tegen Het Financieele Dagblad dat de tijd begint te dringen. Luchtvaartmaatschappijen willen komende maanden weten waar ze hun vliegtuigen gaan stationeren.

“Als Lelystad te laat opengaat, moeten we aan tafel om dat op te lossen. Want er is wel gerekend op die capaciteit. Er is behoefte aan.”

Tegenstanders van de opening willen een bredere discussie over de groei van luchtvaart.

Reacties op besluit

Volgens Eppo Bruins, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie, is het uitstel voor de opening van het vliegveld “de enige juiste keuze”.

“Door de fouten die in het verleden zijn gemaakt, is het vertrouwen in de regio tot onder het nulpunt gedaald”.

Ook coalitiegenoot D66 reageert verheugd op het besluit van minister Van Nieuwenhuizen. Tweede Kamerlid Jan Paternotte zegt tegen persbureau ANP dat het vliegveld niet kan worden geopend op basis van “rammelend onderzoek”.

“Eerst moet een onafhankelijke commissie beoordelen of er nú wel een deugdelijk onderzoek ligt over de gevolgen voor omwonenden en de leefomgeving, nu de fouten in de milieueffectrapportage zijn hersteld. Daar hebben de omwonenden recht op.”

Mustafa Amhaouch, Tweede Kamerlid van het CDA, is blij dat de minister de opening uitstelt tot 2020. Coalitiepartner CDA vindt het van “groot belang om het vertrouwen van onze inwoners te herstellen”, zegt Amhaouch tegen ANP. In een reactie stelt VVD-Kamerlid Remco Dijkstra dat de regeringspartij geen andere optie ziet dan uitstel van opening van de luchthaven.

“De VVD vond en vindt dat Lelystad Airport zo spoedig mogelijk open moet gaan om Schiphol te ontlasten. Mensen nemen nu eenmaal graag het vliegtuig voor hun welverdiende vakantie. Dankzij Lelystad Airport is dat ook in de toekomst mogelijk. Maar dit mag niet ten koste gaan van de omwonenden.”

Oppositiepartijen riepen minister Van Nieuwenhuizen al eerder op om te wachten met uitbreiding van de luchthaven. Stichting HoogOverijssel, een belangrijke actiegroep in het verzet tegen de uitbreiding van de luchthaven, is positief over het uitstel. Voorzitter Jan Rooijakkers:

“Het voordeel van het uitstel is om nu eens goed na te denken om bijvoorbeeld korte afstanden alleen met de trein te laten doen en niet per vliegtuig. Dan heb je Lelystad helemaal niet meer nodig en het is ook veel beter voor het milieu.”

Dirk Jan Verdoorn van de initiatiefgroep ‘Lelystad Airport moet door!’ reageert teleurgesteld. Volgens Verdoorn komt de overheid zijn afspraken niet na waardoor er omzetverlies is van ondernemingen die investeringen hebben gedaan.