Bier

Heineken ziet omzet en winst toenemen, maar verwacht lagere groeicijfers

Alcoholvrij Heinekenbier. Foto Lex van Lieshout/ANP Xtra

Heineken, de op een na grootste bierbrouwer ter wereld, heeft in 2017 meer omzet geboekt en meer winst gemaakt dan in 2016. Dat blijkt uit de maandag gepubliceerde jaarcijfers van het bedrijf.

De omzet van de bierbrouwer, met merken als Sol en Affligem in de portefeuille, bedroeg in 2017 21,9 miljard euro, een stijging van 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Onder de streep bleef een winst over van ongeveer 2,2 miljard euro, een stijging van 9,3 procent in vergelijking met 2016.

De financiële groei ging gepaard met een hogere productie. Wereldwijd groeide het biervolume met 3 procent. De bierproductie van het merk Heineken steeg met 4,5 procent, de grootste stijging in jaren.

Heineken profiteerde deels van overnames, onder meer die van de Japanse bierbrouwer Kirin in Brazilië en die van het Britse Punch, een beursgenoteerde pubketen.

Heineken had wel last van het tegenvallende zomerweer in grote delen van Europa, maar verkocht juist meer in Afrika, Azië en het Midden-Oosten.

De bierbrouwer verwacht dat de omzet- en winstgroei de komende tijd zullen doorzetten, maar rekent wel op een kleinere groei dan verwacht. Dit heeft onder meer te maken met de overname in Brazilië. Op de Amsterdamse beurs daalde de koers van Heineken maandagochtend met meer dan 3 procent. (NRC)