In beeld

50 jaar metro Rotterdam

Op 9 februari 1968, 50 jaar geleden, werd in Rotterdam de eerste metrolijn van Nederland geopend. De lijn van slechts 5,9 kilometer verbond het Centraal Station met het Zuidplein, en daarmee het centrum van Rotterdam met Rotterdam-Zuid. Het was de kortste metrolijn ter wereld. Tekst Pol Bardet
In 1960 werd begonnen met de bouw van de metro. Heipalen werden in de grond geslagen. Ook werden er onder de Maas tunnelstukken afgezonken voor de oeververbindingen. Weena, Hofplein en Coolsingel waren jarenlang een bouwput. Ary Groeneveld
Voor de aanleg van de metro werd zo veel mogelijk het bestaande stratenplan aangehouden. De tunnels konden niet onder gebouwen door worden gegraven. Ook de Coolsingel werd opengebroken. Foto Technische dienst
Na zeven jaar bouwen werd de metrolijn geopend. Dit werd feestelijk gevierd. De harmonie van het Rotterdamse vervoersbedrijf RET speelde bij het Zuidplein. Ary Groeneveld
Op 9 februari 1968 verrichten prinses Beatrix en prins Claus de officiële opening. Ze maakten de de eerste rit, in gezelschap van burgemeester Thomassen en RET-directeur Van Leeuwen. Ary Groeneveld
Om kennis te maken met de metro kreeg elke Rotterdammer een gratis kaartje. Dit zorgde voor grote drukte tijdens het eerste weekend. Ongeveer 400.000 mensen kwamen een ritje maken. Ary Groeneveld
De Rotterdamse burgemeester Wim Thomassen (rechts) bij de opening van de uitbreiding van de metrolijn naar Hoogvliet in 1974. Ary Groeneveld
Op Zuid rijdt de metro bovengronds over een viaduct. De aanleg van de 5,9 kilometer lange metrolijn kostte ongeveer 200 miljoen gulden (91 miljoen euro). Ter vergelijking: de Amsterdamse Noord-Zuidlijn van 9,7 kilometer kostte 3,1 miljard euro. Ary Groeneveld
Voor Rotterdammers was de metro een makkelijke manier om van het centrum van de stad naar Rotterdam-Zuid te reizen. Ary Groeneveld
De metrostations waren te herkennen aan een gele M bij de ingang. Ary Groeneveld
Conducteurs van de RET, 1974. Ary Groeneveld
Op 28 juni 1968, een paar maanden na de opening, vond er zelfs een metrohuwelijk plaats. Bankmedewerker M. J. van der Zee en kleuterleidster G. L. de Weede op station Stadhuis. Ary Groeneveld
Mei 1969, metro passeert station Stadhuis. Fotograaf onbekend
In 1974 werd de noord-zuidlijn vanaf station Slinge verlengd naar Rhoon, Poortugaal en Hoogvliet. Het tracé werd daarmee bijna twee keer zo lang. In 1970 was de lijn al verlengd van Zuidplein naar Slinge. Ary Groeneveld
Tot 1970 was station Zuidplein het eindstation van de metrolijn, in 1974 werd de lijn verlengd van station Slinge tot Hoogvliet. Later volgden nog vele uitbreidingen. Nu ligt er in Rotterdam 162 kilometer metrospoor en zijn er 52 stations. Ary Groeneveld
Metrostation Schenkel in de nieuwbouwwijk Prinsenland werd geopend op 28 mei 1983. Een jaar eerder was de tweede metrolijn van Rotterdam geopend, de oost-westlijn tussen Capelsebrug en Coolhaven. Lex de Herder
Metro-ingang in de hal van het voormalige Centraal Station. Op de website 50jaarmetro.nl van de RET zijn nog meer historische foto’s te zien. De ‘webexposities’ bevatten foto’s van de bouw, het materieel, de reizigers, de medewerkers en de RandstadRail. De website biedt ook herinneringen van reizigers en medewerkers. Op metrostration Blaak is een expositie over de geschiedenis van de Rotterdamse metro te zien in de eerste metro, die voor deze gelegenheid is gerestaureerd door vrijwilligers van stichting RoMeO. Van vrijdag 9 t/m dinsdag 13 februari, elke dag tot 22.00 uur. RTV Rijnmond vertoont de zesdelige documentaireserie 'Met een teringgang'. De afleveringen zijn terug te zien op de website van RTV Rijnmond: https://www.rijnmond.nl/tv/programma/135/Met-Een-Teringgang/aflevering/11501. Jan Wagner