Eurostar

Directe trein tussen Amsterdam en Londen is er pas in 2020, nog geen afspraken over grenscontroles

Eurostar, bij een testrit in Rotterdam. Foto EPA

De rechtstreekse treinverbinding van Eurostar tussen Amsterdam en Londen is pas gereed in 2020. Het maken van internationale afspraken over beveiliging en grenscontroles kost veel tijd. Dat schrijft staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur, D66) aan de Tweede Kamer.

Eurostar zegt nog steeds van plan te zijn deze lente te beginnen met twee treinen per dag tussen Amsterdam en Londen, in beide richtingen. Het bedrijf geeft echter geen uitsluitsel of die verbinding direct of indirect is.

Als Eurostar gaat rijden tussen Amsterdam en Brussel is dat winst voor Nederlandse treinreizigers, maar echt interessant is de rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Londen, zonder overstap in Brussel. Met een reistijd van vier uur tussen de stadscentra, Amsterdam Centraal en London St Pancras, en een ticketprijs vanaf 59 euro moet de Eurostar gaan concurreren met het vliegtuig.

NS en Eurostar hebben de Nederlandse overheid verzocht om controle van bagage en reizigers op Nederlandse stations mogelijk te maken, zodat reizigers rechtstreeks door de Kanaaltunnel naar Londen kunnen reizen. De paspoortcontrole is nodig omdat het Verenigd Koninkrijk buiten het Schengengebied valt.

De vier betrokken landen – Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk – moeten afspraken maken over grenscontroles en samenwerking van politie en justitie. De afspraken moeten deels in verdragen worden vastgelegd. Van Veldhoven verwacht dat Eurostar vanaf 2020 de rechtstreekse dienst Amsterdam-Londen kan aanbieden.

Eurostar en NS voeren nu testritten uit op het traject Amsterdam-Londen, ProRail bouwt controlevoorzieningen op Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal. De faciliteiten zijn naar verwachting in april gereed, maar Eurostar geeft nog geen startdatum voor het traject Amsterdam-Brussel.