Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam

Vanaf december 2024 rijdt er elke vijf minuten een trein op dit traject. Het aantal sporen wordt uitgebreid en stations aangepast.

Het Centraal Station van Rotterdam. Foto Bart Hoogveld/ANP

Vanaf december 2024 moet er elke vijf minuten een trein rijden op het traject Den Haag-Rotterdam. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) van Infrastructuur en Waterstaat trekt hier ruim 300 miljoen euro voor uit. Het geld zal vooral worden gebruikt voor het geschikt maken van het spoor, maakte het ministerie maandagochtend bekend.

De bedoeling is dat er straks acht intercity’s en zes sprinters per uur gaan rijden tussen Den Haag en Rotterdam. “Je ziet dat het nu al een heel druk spoor is en de komende tien jaar komen er nog zo’n vijfhonderdduizend mensen bij in deze regio”, zei Van Veldhoven maandagochtend op NPO Radio 1. Het aantal treinreizigers neemt volgens de staatssecretaris “snel toe” en daarom is “een soort metro-achtige verbinding” nodig.

De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. Ook worden stations op het traject aangepast. Overigens is nog niet volledig zeker dat de treinritten straks worden uitgevoerd door de NS; de tienjarige concessie van het bedrijf loopt in 2025 af.

Lees ook: ‘Randstad slibt dicht zonder extra lightrail’, vindt HTM-directeur Jaap Bierman.

Ook ‘spoorboekloos’: Schiphol-Nijmegen

De aanpak van het spoortraject Den Haag-Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Daarmee worden stapsgewijs de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt gemaakt voor het laten rijden van meer treinen.

Vorige week werd al bekend dat het kabinet ruim 43 miljoen euro beschikbaar stelt aan spoorbeheerder ProRail voor het invoeren van ‘spoorboekloos’ reizen op de trajecten Schiphol-Utrecht-Arnhem-Nijmegen en Breda-Eindhoven. De nieuwe dienstregeling op deze trajecten moet in 2022 ingaan.

Sinds december 2017 rijdt er al een tienminutentrein op het traject Amsterdam-Utrecht-Eindhoven. Hier worden nu zes in plaats van vier intercity’s per uur ingezet.

Lees ook: Directe trein tussen Amsterdam en Londen laat op zich wachten

Correctie (5-2-2018): in een eerdere versie van dit bericht stond dat de sporen verbreed werden. Daarmee werd bedoeld dat het aantal sporen uitgebreid wordt.

    • Maarten Dallinga