Positieve jaarcijfers Unilever voldoen aan verwachtingen

De omzet van het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern steeg met 3,5 procent, waardoor ook de nettowinst een forse sprong maakte.

Unilever-fabriek voor tandpasta in Lagos, Nigeria Afolabi Sotunde/Reuters

Unilever heeft de beloftes die het vorig jaar deed waar kunnen maken. Dat blijkt uit de jaarcijfers die het Brits-Nederlandse levensmiddelenconcern donderdag publiceerde. In heel 2017 wist Unilever de autonome omzet – exclusief omzet door overnames – met 3,5 procent te laten groeien. De margarinetak, waarvan de verkoop halverwege dit jaar afgerond moet worden, wordt daarbij niet meegerekend.

Doelen

Deze omzetgroei is binnen de 3 tot 5 procent die Unilever zichzelf tot doel stelde na het afgeketste overnamepoging van Kraft Heinz vorig jaar. De omzet in heel 2017 steeg met bijna 2 procent, naar 53,7 miljard euro en de nettowinst lag met 6,5 miljard euro bijna 17 procent hoger dan in 2016. Topman Paul Polman zegt dat het bedrijf „goed op weg is” om langetermijndoelen van 2020 te halen.

Topman Paul Polman wist begin 2017 Kraft Heinz buiten de deur te houden. Lees ook: De strijd om Unilever: Nederland komt met de schrik vrij

In het laatste kwartaal van het jaar vergrootte Unilever – maker van Calvé-pindakaas, Dove-zeep en Knorr-maaltijden – de autonome omzet zelfs met 4,3 procent (ook exclusief margarine).

    • Geertje Tuenter