Vrouwen op de arbeidsmarkt

Aan ambitie geen gebrek

Illustratie Cyprian Koscielniak

Tuurlijk, je kunt zeggen dat jonge vrouwen minder ambitie hebben en dat ze daardoor vaker parttime werken dan mannen (Jong, geen kind en een parttime baan, 22/1). Maar dat komt ook doordat de sectoren waar vrouwen in terecht willen komen – en waar vrouwelijke creativiteit en soft skills misschien ook beter tot hun recht komen – iedere ambitie zorgvuldig de kop indrukt. Zie maar eens een vast contract te krijgen in de culturele of journalistieke sector. Krijg maar eens een leaseauto onder je kont als communicatiemedewerker. Vergelijk dat met de sectoren waar mannen vaker in terechtkomen – de sales, de financiële sector, de farmaceutische industrie. Daar vliegen de bonussen, leaseauto’s en promoties je om de oren. Met de ambitie zit het over het algemeen wel snor, ook bij de vrouw. Totdat de ongelijkheid haar de keel begint uit te hangen.

Het wordt hoog tijd voor loon naar hard werken. In de sociale en geesteswetenschappelijke sector, noch bij de vrouw als soort, is er een gebrek aan ambitie. Er wordt even hard, en vaak zelfs veel harder gewerkt dan bij de commerciëlen. De non-profitsector zou er daarom goed aan doen de bonusstructuur over te nemen. Dus een bonus voor de leraar bij goede resultaten, een leasebak voor de communicatieadviseur en minstens 40 vakantiedagen voor de zorgprofessional. En dat graag ten koste van de salarissen van bestuurders die er nu met de pet naar gooien.

    • Annet Veenstra