Brieven

Flaporen? Dan ook geen olifant op de trui

Lezersbrief Drie vijftienjarigen over het het zwarte jongetje dat een trui showde met de tekst Coolest monkey in the jungle. ‘Het was niet de intentie van H&M om racistisch over te komen.’

Illustratie Martien ter Veen

Koop jij vaak kleding bij de H&M? Dan heb je het nieuws vast al gehoord over de ‘Coolest monkey in the jungle’-trui. In het artikel over de ophef rond de reclamecampagnes (Reclames: goed bedoeld is geen excuus, 17/1), zegt Bob Fennis, hoogleraar consumentengedrag, dat reclamemakers wit zijn en zich niet dagelijks bezig houden met racisme. Wij daarentegen, vinden het belachelijk dat mensen een donker jongetje associëren met een aap.

Wij vinden dat als je een link legt tussen het donkere jongetje Liam en een aap, je dan zelf racistische gedachten hebt. Wij vinden het juist positief dat H&M een donker jongetje niet vergelijkt met een aap. Als je vindt dat een donker jongetje geen trui met een aap kan dragen, vind je dus ook dat een jongetje met rode haren geen vos op zijn trui kan dragen en een jongetje met flaporen geen trui met een olifant erop.

De moeder van Liam vindt de kritiek overdreven en vindt dat iedereen moet stoppen met bekritiseren, want dit is maar één van honderden outfits die haar zoon gedragen heeft: „Jullie maken onnodige problemen. Get over it.” H&M heeft direct excuses aangeboden: het was niet hun intentie om racistisch over te komen.

Deze ophef moet stoppen. Iedereen is zich bewust dat dit niet de bedoeling was. De moeder vindt ook dat het allemaal overdreven is en Liam voelt zich een popster.

, ,
(15 jaar)
Lees ook: Reclames: goed bedoel is geen excuus.