In beeld

De fotograaf van het dagelijks leven

De Duitse fotograaf Michael Wolf (München, 1954) verhuisde in 1994 naar Hong Kong, en al snel bleek de drukke metropool met ruim 7 miljoen inwoners een grote inspiratie. In fotoseries als 'Architecture of Density' en 'Tokyo Compression' verkent Wolf op poëtische wijze thema's als privacy en voyeurisme, maar ook schuwt hij geëngageerd commentaar of een multimediale aanpak niet. Michael Wolf's tentoonstelling 'Life in Cities' is tot en met 22 april te zien in het Fotomuseum in Den Haag.
Niet enkel zijn zeer horizontale standpunt, maar ook de krappe kaders die Michael Wolf kiest zijn kenmerkend voor zijn gestileerde beeldtaal. Zo benadrukt - en symboliseert - het gebrek aan lucht of een horizon in dit beeld bijvoorbeeld het opeengepakte, benauwende leven in deze highrise in Hong Kong. Architecture of Density, Hong Kong 2003-2014.
Foto Michael Wolf
Wolf becommentarieert Chinese massa-productie met het werk 'The Real Toy Story'. Portretten van ingetogen fabriekswerkers met verlegen blikken staan hier in sterk contrast met een hysterische, wandvullende installatie van zo'n 20.000 goedkope stukken speelgoed. The Real Toy Story, 2004.
Foto Michael Wolf
The Real Toy Story, 2004.
Foto Michael Wolf
In 2008 - een jaar na lancering van het platform - ontwikkelde Wolf het project 'Google Streetview', waarbij hij de kijker zijn blik op het dagelijks leven in de stad toont. De serie bevat onder andere beelden van een oudere vrouw die op de stoep is gevallen, een vechtpartij, en vele opgestoken middelvingers naar de Google-camera. Google Street View, 2008-2012.
Foto Michael Wolf
Zo'n drie jaar lang keerde Michael Wolf terug naar hetzelfde perron in Tokyo. Hier legde hij op indringende wijze de forenzen vast van de dichtbevolkte metropool. Het resulteerde in wellicht Wolf's meest beroemde serie: Tokyo Compression. Tokyo Compression, Tokyo, 2010-2013.
Foto Michael Wolf
Tokyo Compression, 2010-2013.
Foto Michael Wolf
Makkelijk was het niet voor de fotograaf, om de daken van de Franse hoofdstad te fotograferen. Door vanaf ladders uit dakramen te fotograferen wist hij uiteindelijk toch een aantal van de geomtrische, abstracte 'landschappen', zoals Wolf ze noemt, vast te leggen. Paris Rooftops, Paris 2014.
Foto Michael Wolf
'Edward Hopper meets Blade Runner', zo omschreef uitgever Aperture treffend het boek dat zij samenstelden van Michael Wolf's serie 'The Transparent City'. The Transparent City, Chicago, 2006.
Foto Michael Wolf