Opinie

    • Joyce Roodnat

De dames Trump

Column Joyce Roodnat

“Dress like a woman”, zei Trump. Laat hij zichzelf maar als vrouw kleden, dacht Jet Nijkamp. Consumeerbare kunst, vindt Joyce Roodnat.

Jet Nijkamp: What is she wearing? A Dior? (De Morgen 19/09/2017). Uit de serie ‘Dress Like A Woman’.

De weduwe van de ontwerper Ettore Sottsass wil geen „consumeerbare show” en dus schoot ze de grote tentoonstelling van zijn werk in het Amsterdamse Stedelijk Museum af. Vreemd. Als wijlen haar man iets maakte, dan was het consumeerbare kunst. Schalen, vazen, meubelen. Spullen. Toegepaste kunst van onmiskenbaar niveau waarmee Ettore Sottsass dicht bij zijn publiek wilde komen. Ik wil maar zeggen, consumeerbaar is geen schande. Iets wat menige kunstenaar wil. Althans, dat vermoed ik. Denkt de Nederlandse kunstenaar Jet Nijkamp er zo over? Zij zoekt met pastelkrijt op krantenfoto’s de vrouw in president Trump. Wat goeie kunst oplevert, en zo consumeerbaar dat ik vorig jaar op de benefiettentoonstelling ‘Nasty Women’ meteen zo’n bewerkte krantenpagina van haar kocht: La Trump in galajapon op de rode loper. Voor het goede doel. En voor mezelf.

Nijkamp had de Amerikaanse president al met een hoofddoek getekend, toen hij vrouwen vermaande zich vrouwelijk te kleden: „Dress like a woman.” Laat hij zichzelf maar als vrouw kleden, dacht ze, en begon deze serie die wereldwijd is opgepikt en geprezen. En nu besluit Jet Nijkamp haar project, met een tentoonstelling in de galerie van Josilda da Conceição in Amsterdam-West en met alle dames Trump tezamen in een krant. Maar wat doet ze eigenlijk met dit werk? Ze zet Trump niet voor gek. Dit zijn geen karikaturen, het is ook geen travestie, het is zelfs geen spot. Nee, op meesterlijke wijze ontdekt ze in Trump de vrouw op leeftijd, met overwegingen over macht en gender als effect.

In een van de eerste tekeningen kleedde ze Trump in de hemelsblauwe inauguratie-outfit van Melania. Obama staat ook op die foto en lijkt nu La Trump te troosten. Toen Trump sneed in de subsidie voor gezinsplanning, presenteerde Nijkamp La Trump in positiejurk. Titel: ‘Unplanned parenthood’.

Le Figaro - Synchronized waving
Frankfurter Allgemeine - #MeToo
Libération - Zis feels ok?
La Trump volgens Jet Nijkamp: links: Le Figaro - Synchronized waving; midden: Frankfurter Allgemeine - #MeToo; rechts: Libération - Zis feels ok?
Metronieuws - Transgender on the job
NRC - Unplanned parenthood | Moetje
La Repubblica - Ballet Russe I
Links: Metronieuws - Transgender on the job; midden: NRC - Unplanned parenthood | Moetje; rechts: La Repubblica - Ballet Russe I

Hoe gaat ze te werk? „Mannen kleden vrouwen met hun ogen uit. Ik kleed Trump uit met mijn krijtje.” Ze retoucheert om te beginnen zijn pak weg, vervangt het door zijn vrouwenlichaam. „Bij zijn postuur past een flinke boezem.” Aan zijn gezicht verandert ze niets. Ze interpreteert zijn houding. Plotseling is La Trump zangeres. Of zit te roddelen. Of is een fanatieke moslima. Nijkamp: „Soms is hij een moederlijke vrouw, soms een verbeten zeventigjarige.” Haar favoriet is La Trump in een halterjurk, een dominante callgirl die volgens de krantenkop eronder mensen „heel gelukkig” zal maken. Nijkamp: „Ook een vrouw kan een foute president zijn.” En wat nu? Marine Le Pen als man? Jet Nijkamp zegt dat ze erover na zal denken, maar ik zie aan haar dat ze er niet aan begint. Gelijk heeft ze.

    • Joyce Roodnat