Fabrikant in actie tegen nieuwe rage: het eten van wastabletten

Het is een levensgevaarlijke rage in de VS en levensmiddelenfabrikant Procter & Gamble doet hard zijn best om er een einde aan te maken: de ‘Tide Pod Challenge’. Jongeren dagen elkaar uit om een wastablet van het merk Tide in hun mond te houden tot het plastic omhulsel van de capsule is oplost of kapotgekauwd en de gel eruit komt. Ze filmen het en delen de beelden via sociale media.

In eerste instantie hield moederbedrijf Procter & Gamble – in Nederland bekend van merken als Ariel, Dreft, Gillette en Always – zich stil, om er niet te veel aandacht aan te geven. Maar omdat de rage doorzet en jongeren elkaar blijven uitdagen voor de ‘Challenge’, vooralsnog vooral buiten Nederland, is het bedrijf in actie gekomen.

In een video die het bedrijf verspreidt op sociale media zegt de bekende American-footballspeler Rob Gronkowski: „Nee, nee, nee. Wat is er in hemelsnaam aan de hand mensen. Gebruik Tide Pods om te wassen, niet om te eten.” Facebook en YouTube zeggen de video’s te verwijderen. „Verheerlijking van zelfverwonding staan we niet toe”, zei een Facebook-woordvoerder tegen CNN.

Volgens de Amerikaanse vereniging van gifbestrijdingscentra AAPCC zijn er in de eerste helft van deze maand al 39 vergiftigingen gemeld onder 13- tot 19-jarigen. Ter vergelijking: in heel 2017 waren dat er 53 en in het jaar daarvoor 39. De gevolgen kunnen ernstig zijn, schrijft de AAPCC in een verklaring. „Bekende mogelijke effecten zijn onder meer een beroerte, longoedeem, ademstilstand, coma en zelfs de dood.”

    • Christiaan Pelgrim