Recensie

Charmant portret van Franse dorpsarts

Tragikomedie In ‘Médecin de Campagne’ is in de details van het artsenleven op het platteland te zien dat regisseur Thomas Lilti zelf als arts heeft gewerkt. Het levert een ontroerende film op.

Plattelandsarts Jean-Pierre (François Cluzet) neemt zijn nieuwe collega Nathalie (Marianne Denicourt) op sleeptouw in ‘Médecin de Campagne’.

Het contrast tussen ziekenhuisgeneeskunde met zijn eindeloze testen in steriele ruimtes en de persoonlijke huisartsenpraktijk is een van de rode draden in het charmante Médecin de Campagne. Deze tragikomedie opent met dorpsarts Jean-Pierre (François Cluzet, uit de Franse feelgoodhit Intouchables) onder een MRI. Hij krijgt het advies minder te werken tijdens de behandeling van zijn hersentumor.

Niet veel later zien we de warme, betrokken Jean-Pierre in zijn natuurlijke habitat: op boerenbedrijven, bij gezinnen en in zijn praktijk. Zijn eigen huisarts stuurt de net afgestudeerde Nathalie (Marianne Denicourt) als hulp. Het levert een wat voorspelbare clash op: nukkige boeren die vragen naar de ‘de dokter’, Nathalie die niet weet hoe ze agressieve ganzen wegjaagt. De koppige Jean-Pierre blijft ondertussen ontkennen dat er iets aan de hand is.

Regisseur Thomas Lilti heeft zelf gewerkt als arts en dat zie je in details, zoals de manier waarop men omgaat met het lichaam van een net overleden boer. Waar anderen zouden knippen zodra het overlijden is vastgesteld, zien we hier hoe het lichaam wordt gewassen en een opgerold handdoekje onder de kin van de man wordt gestoken zodat hij niet verstijft met een open mond. De dood is deel van het dagelijks leven. Dat oog voor de kanten van het artsenleven die zelden de tv of film halen, maakt Médecin de Campagne tot een warm en ontroerend portret.