Meer buitenlandse toeristen naar Nederland in 2017

17,6 miljoen toeristen brachten minstens één nacht door in Nederland, 11 procent meer dan in 2016. Oorzaak: de aantrekkende economie in veel landen.

Toeristen in Kinderdijk. Foto Koen van Weel/ANP

Buitenlandse toeristen wisten Nederland vorig jaar vaker te vinden dan in 2016. In totaal brachten 17,6 miljoen buitenlanders minimaal één nacht door in Nederland, een toename van 11 procent. Dat blijkt uit maandag gepubliceerde cijfers van NBTC Holland Marketing, dat reclame maakt voor Nederland als vakantieland.

De voornaamste oorzaak van de stijging is volgens NBTC de aantrekkende economie in veel landen. Dat geldt bijvoorbeeld voor Duitsland, dat met 5,2 miljoen toeristen - een half miljoen meer dan in 2016 - het grootste herkomstland is. “Door de economische groei zien we dat Duitsers in lange weekends, zoals met Pasen, vaker naar de Nederlandse kust gaan”, zegt een woordvoerder van NBTC.

België en het Verenigd Koninkrijk stonden in 2017 op twee en drie op de ranglijst van herkomstlanden, met beide zo’n 2,2 miljoen toeristen. Uit Rusland kwamen lang niet zo veel vakantiegangers naar Nederland, maar dat land was wel het sterkst in opkomst. Het aantal Russische toeristen steeg met 33 procent naar 175.000. Dat kwam volgens NBTC door de “iets verbeterende economische situatie” in Rusland, maar ook doordat de KLM twee keer per dag op Nederland is gaan vliegen vanuit Sint Petersburg in plaats van één.

Alle buitenlandse vakantiegangers gaven samen 12,9 miljard euro uit in Nederland. Dat is een stijging van 1,5 miljard euro. Amerikanen besteedden het meest: 1,7 miljard euro, bijna een kwart meer dan in 2016. Dat lag deels aan de stijgende dollarkoers, die de euro voor Amerikanen iets goedkoper maakte.

‘Geen reclame meer voor Amsterdam’

NBTC denkt dat de groei in het aantal toeristen dit jaar zal doorzetten. Of de stijging niettemin zal worden afgeremd door maatregelen in Amsterdam om de enorme toestroom van toeristen daar in te perken, kan de NBTC-woordvoerder niet zeggen. “In het buitenland maken we al geen reclame meer voor Amsterdam. En we proberen met een campagne toeristen meer te spreiden over Nederland.”

Amsterdam is en blijft de populairste bestemming voor buitenlandse toeristen. Zo populair, dat stadsbewoners veel overlast ondervinden. Werken de maatregelen die de stad heeft genomen tegen die hinder?

De verblijfscijfers van NBTC, die deels afkomstig zijn van het Centraal Bureau voor de Statistiek, tellen overigens niet alle buitenlandse toeristen mee. Mensen die hun vakantie in Nederland doorbrachten op hun boot, in hun tweede woning of bij familie heeft het marketingbureau niet meegerekend. Ook buitenlanders die via ‘social traveling’-platformen als Airbnb in Nederland verbleven zitten niet in de cijfers. In 2016 telde Airbnb in Nederland 1,4 miljoen boekingen.