Gratis quiz-app, met addertjes onder het gras

HQ Trivia

Door HQ Trivia te spelen kun je prijzengeld winnen – onlangs werd er 15.000 dollar verdeeld onder de winnaars. Maar hoe komt de gratis app eigenlijk aan dat geld?

Moeilijke vragen. Een echte presentator. Een vast spelmoment op de dag. En cash als prijs. HQ Trivia lijkt op een tv-quiz, maar is ‘slechts’ een app. Vijf vragen over de populaire kennisquiz.

1. Wie zitten er achter HQ Trivia?

Intermedia Labs in New York. De startup van Colin Kroll en Rus Yusupov, medeoprichters van videodienst Vine. Het revolutionaire format, video’s van maximaal zes seconden schieten en delen op social media, werd vrijwel meteen na de oprichting in juni 2012 voor 30 miljoen dollar gekocht door Twitter. Al snel ingehaald door Instagram en Snapchat, trok de nieuwe eigenaar in oktober 2016 er de stekker uit. Krolls en Yusupovs volgende projecten, livestreamdienst Hype en dansvideomaker Bounce, waren geen succes. Wel een leerschool die leidde tot het succesvolle HQ Trivia: mensen houden van spelshows (het waren de populairste video’s op Hype) en willen maar weinig tijd besteden aan een mobiele ervaring (vandaar de korte spelrondes van tien seconden in HQ Trivia).

2. Waar komt het prijzengeld vandaan?

Afgelopen zondag verdeelde HQ Trivia de pot van vijftienduizend dollar onder de zeven winnaars van de in totaal 1,6 miljoen spelers. Als gratis app zonder advertenties, komt zo’n prijs voorlopig uit de zak van investeerders. Hoeveel die hebben ingelegd is onbekend. Met de vele duizenden dollars die HQ Trivia per dag uitgeeft, zoekt de startup nu nieuwe geldschieters.

3. Maar hoe moet de app ooit geld gaan verdienen?

„We krijgen veel aandacht van merken en marketingbureaus die willen samenwerken”, zei oprichter Yusupov in een interview met Variety. Advertenties tussen de spelrondes – zoals bij een televisieshow – hoeven spelers niet te verwachten. In de toekomst is het de bedoeling dat ook ‘sponsoren’, bijvoorbeeld een adverteerder als Coca-Cola of een Netflix, tegen betaling prijzen kunnen weggeven. Yusupov: „We willen de focus houden op de spelervaring. De gebruiker moet niet denken dat zij het product worden.”

Met meer dan 1 miljoen actieve, betrokken spelers zijn de mogelijkheden voor adverteerders groot. Dat HQ Trivia de boot nog even afhoudt is logisch; er zijn nog veel meer zieltjes te winnen in en buiten Noord-Amerika. Begin deze maand lanceerde het een op de Britse markt gerichte variant. Hoe meer gebruikers, des te lucratiever de advertentiedeals worden.

4. Hoe worden prijzen uitgekeerd, ook in het buitenland?

Het prijzengeld wordt na elke show onder de winnaars verdeeld. Het enige dat gebruikers nodig hebben, waar ze zich ook bevinden ter wereld, is een PayPal-account.

Klein addertje onder het gras: je moet minstens 20 dollar aan prijzengeld verzamelen om het te kunnen innen. Win je 11 dollar, dan moet je blijven spelen en hopen dat je de volgende keer minstens 9 dollar binnensleept.

5. Is dat addertje het enige controversiële aan HQ Trivia?

Nee, in november dreigde oprichter Yusupov presentator Scott Rogowsky te ontslaan als website The Daily Beast een interview met hem publiceerde. Hierin zei het gezicht van de spelshow graag salades te eten bij een bekende Amerikaanse keten. „We hebben geen merkdeal met dat bedrijf”, zei Yusupov die boos was dat de journalist zonder tussenkomst van de communicatie-afdeling een interview had gedaan met Rogowsky. „Dat mag hij niet zeggen.”

Het relletje temperde het wereldwijde enthousiasme voor Trivia HQ niet. Het legde wel duidelijk bloot waar de prioriteit van de startup ligt: grof geld verdienen.

    • Hans Klis