Anti-nepnieuws

Facebook laat gebruikers voortaan betrouwbaarheid van nieuws bepalen

Facebook laat gebruikers voortaan bepalen welke informatie betrouwbaar is. Op basis daarvan wordt een nieuwsselectie weergegeven. Oprichter Mark Zuckerberg schrijft op Facebook hiermee „sensatiezucht” en verspreiding van „valse informatie” tegen te willen gaan.

Facebook wil niet zelf beoordelen welk nieuws betrouwbaar is en wil de beslissing ook niet aan deskundigen overlaten. Dat zou volgens Zuckerberg het objectiviteitsprobleem niet oplossen.

Gebruikers kunnen binnenkort door middel van vragen aangeven of ze bekend zijn met een nieuwsbron en of ze deze geloofwaardig vinden. De inhoud die voortaan getoond wordt, is een combinatie van nieuws afkomstig van dergelijke geloofwaardige bronnen en informatie van bij gebruikers al bekende bronnen.

Zuckerberg zegt dat er te veel sensatiezucht, verspreiding van desinformatie en polarisatie gaande is in de wereld. „Sociale media stellen mensen in staat om informatie sneller dan ooit te verspreiden en als we deze problemen niet aanpakken, worden ze alleen maar groter.”

De aanpassingen komen nadat drie grote techplatforms op hun vingers werden getikt door de Amerikaanse Senaat. Volgens de Senaat doen Facebook, Twitter en Google te weinig om propaganda tegen te gaan. In november moesten de drie zich voor de Senaatscommissie voor Handel verantwoorden voor de hoeveelheid nepnieuws rondom de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Het is de tweede grote aanpassing die het socialemediaplatform in korte tijd doorvoert. Vorige week werd bekend dat Facebook, dat twee miljard gebruikers telt, meer berichten van familie en vrienden aan gebruikers wil tonen, in plaats van nieuws en reclame.

In plaats van 5 procent, bestaat voortaan 4 procent van alle berichten die gebruikers te zien krijgen uit nieuws.