Recensie

Klassiekers zorgen voor vuurwerk op Storioni Festival

Festival

Niet de wereldpremières maar de klassiekers brachten de grootste opwinding in het openingsweekend van het Storioni Festival. Cellist Nicolas Altstaedt stal vrijdagavond de show.

Het openingsweekeinde van het Storioni Festival foto Ben Bonouvrier

‘Beyond Borders’ is het actuele thema van het Storioni Festival dit jaar. Dat kwam vooral naar voren in de randprogrammering, met foyeroptredens door twee Syrische vluchtelingen die in Eindhoven zijn neergestreken, zangeres Shaza Hayek en oedspeler Jaber Fayad met zijn flamenco-cross-overkwartet Sirocco. Maar een internationaal kamermuziekfestival is natuurlijk per definitie grensoverschrijdend, bewees het geslaagde openingsweekend.

In de grote zaal vertelde presentator Tijl Beckand zaterdagavond dat ook zijn Belgische overgrootvader een vluchteling was: als vijftienjarige werd hij teruggestuurd aan de Nederlandse grens. Het verhaal vormde de opmaat voor het aardige ‘Pianotrio’ van deze componerende voorouder. Beckand leidde geestig en enthousiasmerend ook een handvol andere trio’s in, die telkens gespeeld werden door de gastheren van het festival, het Storioni Trio – een leuke formule, met onder meer een vurige Haydn en een prachtig geserreerde Schubert.

Er waren twee wereldpremières in het openingsweekend. Orkun Ağir (1990), in Zwolle geboren uit Turkse ouders, componeerde een kwintet voor Storioni, sopraan en de langhalsluit bağlama, die hij zelf bespeelde. Hoewel If I die… soms leed onder al te nadrukkelijke ernst en ongelijke inzetten, werkte het spel met intonatieverschillen intrigerend.

Het openingsweekeinde van het Storioni Festival foto Ben Bonouvrier

Tijdens het verder vlammende openingsconcert op vrijdag viel het nieuwe White Flags van Daniel Bjarnason (1979) wat tegen. Het fantastische uitgangspunt – de Amerikaanse vlaggen op de maan zijn door uv-straling inmiddels wit – leidde tot een boeiend begin: zwevende piano-akkoorden met een aura van ruis en flageoletten door viool en cello. Het vervolg was helaas een voorspelbare exercitie in understatement, gelardeerd met flarden ‘Star-Spangled Banner’.

Maar de klassiekers zorgden voor vuurwerk, mede dankzij twee spetterende duo’s met het cellomonster Nicolas Altstaedt. Vooral het duo van Kodály, met Storioni-violist Wouter Vossen, was adembenemend krachtig en poëtisch. Het Pianokwintet van Sjostakovitsj kreeg een merkwaardig romantische lezing, maar was niettemin meeslepend. Het Storioni Festival duurt nog een hele week, met woensdag een optreden van de Iraanse kamancheh-grootheid Kayhan Kalhor.

    • Joep Stapel