Koffie, thee en cacao als lifestyle

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Keri Mol

Koffie, thee en cacao. Volgens Marc Kluijver (35) zijn deze producten een drie-eenheid. „Ze komen allemaal uit de grond, de omgeving heeft invloed op de smaak en je kunt er mooie verhalen over schrijven.” Vijf jaar geleden gaf hij het eerste nummer uit van zijn koffieTcacao (KTC) magazine in Nederland en België.

Het lifestyle blad richt zich op liefhebbers en professionals, en verschijnt in een oplage van 15.000 exemplaren per editie. KTC telt honderd pagina’s met interviews, reisverhalen, recepten, nieuws en columns van koffie-ondernemer Willem Boot, theekenner Deirdre Deprettere en chocolatier Dominique Persoone. „Aan commerciële redactionele stukken doen we niet”, zegt Kluijver.

Bedrijven ontvangen het blad gratis, geïnteresseerden nemen een abonnement of kopen losse nummers in de boekhandel of webshop. Het merendeel van de inkomsten komt voort uit de advertentieverkoop. Uitgeven doet Kluijver vanuit zijn kantoor in Het Industriegebouw, met een chef redactie, salesmanager en een club freelancers.

Het idee voor KTC ontstond toen hij een bevriende barista sprak die een kwalitatief goed magazine over koffie miste. Kluijver: „We stonden aan de wieg van de koffierevolutie.” Zonder geld of investeerders ging hij aan de slag. Zijn uitgebreide netwerk hielp hem voor nop zijn dummy tot stand te laten komen. Met dit nulnummer reed hij het hele land door. Na een paar maanden had hij genoeg advertenties verkocht om zijn eerste druk te kunnen bekostigen.

Van een flinke groei was pas sprake toen hij twee jaar later besloot zijn blad elk kwartaal te laten verschijnen, in plaats van zes keer per jaar. Kluijver: „Onze kosten verminderden drastisch, terwijl de inkomsten hetzelfde bleven.” Tegelijkertijd gingen kleine koffiebranders en chocolatiers jaarcontracten met hem aan, maar ook grote namen als Douwe Egberts en Tia Maria. Organisaties als the Amsterdam Coffee Festival, FesTEAval en Chocoa zijn mediapartners.

Kluijver vindt zichzelf geen koffiekenner, eerder een fervent koffieliefhebber: „Dat doet goede koffie met je.”