Techbedrijven pakken haatzaaien sneller aan

De bedrijven voldoen steeds meer aan de gedragscode die ze in mei 2016 bij de Europese Commissie ondertekenden, blijkt uit een EU-evaluatie.

Foto: AP

Techbedrijven Facebook, Twitter en YouTube verwijderen haatdragende berichten steeds sneller en vaker. Dat blijkt vrijdag uit een evaluatie door de Europese Unie. In ruim 80 procent van de klachten beoordeelden de bedrijven de berichten binnen een dag. Dit percentage lag in mei nog op 51 procent.

Ook werd in 70 procent van de gevallen een bericht verwijderd na een klacht. In mei gebeurde dit nog bij 59 procent van de klachten.

Lees ook: Lek laat zien hoe Facebook worstelt met z’n macht

De bedrijven leveren daarmee steeds meer de gedragscode na die ze in mei 2016 bij de Europese Commissie ondertekenden. Hierin beloven ze klachten binnen 24 uur te behandelen. Eurocommissaris Věra Jourová zei in een verklaring dat de resultaten aantonen dat de gedragscode goed werkt.

“Het internet moet een veilige plaats zijn, vrij van haatdragende berichten en vrij van xenofobe en racistische uittingen.”

Ook zei Jourová dat de bedrijven niet alle berichten hoeven te verwijderen na een klacht. Er moet ruimte blijven voor vrijheid van meningsuiting, benadrukte ze.

De eurocommissaris is ook geen voorstander van de nieuwe Duitse wet die haatzaaien op sociale media moet tegengaan. Met de nieuwe wet zijn socialemediabedrijven sinds 1 januari verplicht om haatdragende berichten te verwijderen. Ze kunnen een boete krijgen van maximaal 50 miljoen euro.

Lees ook het NRC-commentaar: Duitse internetcensuur in strijd met vrijheid van meningsuiting in EU
    • Belia Heilbron