‘Ziekenhuis moet onnodige afvinklijstjes gaan weigeren’

Advies afdelingshoofden

Personeel moet stoppen met administratie voor ‘keurmerken' voor verzekeraars, omdat dit zinloos en tijdrovend is.

Verplegers in het OLVG. Foto Olivier Middendorp

De academische ziekenhuizen moeten niet langer meedoen aan tijdrovende administratieve handelingen ten behoeve van ‘kwaliteitsaccreditaties’ (keurmerken), die onder meer zorgverzekeraars verlangen.

Dit schrijven vier prominente afdelingshoofden van de academische ziekenhuizen VUmc, LUMC, Radboud en ErasmusMC aan de koepel van academische ziekenhuizen NFU.

In het gevraagd advies aan de NFU, deze week, kiezen de artsen voor de botte bijl: niet meer meedoen aan ‘accreditaties’ van bijvoorbeeld Niaz (Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg) en JCI (Joint Commission International). Ziekenhuispersoneel is veel tijd kwijt – en veel geld – aan verzamelen van alle gegevens voor accreditatie. Volgens Armand Girbes, een van de auteurs, zeggen die accreditaties niks over de kwaliteit van de zorg. Het is het eerste concrete voorstel voor het schrappen in de administratie-last voor zorgpersoneel.

Artsen en verpleegkundigen zijn nu aan turven en registreren voor deze ‘accreditaties’ zo’n 40 procent van hun tijd kwijt. Die tijd (en het geld) kunnen ze volgens de afdelingshoofden/artsen beter besteden aan patiënten. De academische ziekenhuizen moeten ruim 3.000 variabelen meten en rapporteren aan 23 externe instanties (van drie keer per dag ‘heeft de patiënt pijn?’ tot ‘is de verpleegkundige gekwalificeerd om de morfinepomp aan te sluiten?’).

Lees ook het achtergrondverhaal: Turven om het turven? De dokter weigert

De overige ziekenhuizen zijn kleiner maar hebben ook last van registratie-stress. Ook zij doen mee aan ‘accreditaties’ van bijvoorbeeld Niaz en JCI en moeten daar heel veel gegevens voor verzamelen.

Volgens Armand Girbes (hoofd intensive care van het VUMC), één van de auteurs, worden zijn collega’s er „depressief” van. „Ze doen het allemaal wel maar begrijpen niet meer waarvoor. Als professional moet je gewoon aan de patiënt vragen ‘heeft u pijn?’ en zo ja, dan doe je er wat aan. Het is turven om het turven. En dan krijg je kritiek van een managerial systeem als je niet alles geturfd hebt.”

Het nieuwe kabinet heeft het terugdringen van de administratie-last voor zorgpersoneel aangemerkt als ‘topprioriteit’. Ziekenhuizen zijn in de loop van tien jaar steeds meer gaan turven en registreren in opdracht van zorgverzekeraars, die grip willen krijgen op ‘kwaliteit’ en uitgaven. Ook de inspectie, beroepsverenigingen en patiënten-organisaties verlangen veel gegevens over de dagelijkse gang van zaken in het ziekenhuis.

Een andere aanbeveling van de afdelingshoofden is dat ze alleen nog gegevens turven die ze zelf terugkrijgen in de vorm van informatie waar ze iets van kunnen leren en waar de patiënt dus ook iets aan heeft. „Al het overige gewoon niet meer doen”, aldus Girbes. Verder adviseren ze dat de ICT-afdelingen anders ingericht worden. Gibes: „Zij zijn er om ons werk voor de patiënt makkelijker te maken, wij werken niet voor de ICT-afdeling.”

    • Frederiek Weeda