Filmtips voor het IFFR: de veilige keuzes

IFFR Uit het grote aanbod zijn dit de films op het festival die zo goed als zeker een uitstekende tijdsbesteding zijn.

'L’amant d’un jour' is het slotdeel van een trilogie over vrouwen en de liefde.
Liever meer risico? Dit zijn de gevaarlijke keuzes.
  • Don’t Forget Me (Ram Nehari)

    Tragikomische feelgoodfilm over de onmogelijke, maar kosmisch onvermijdelijke liefde tussen twee buitenbeentjes. Tom ontsnapt met hulp van muzikant Neil uit een kliniek voor mensen met eetstoornissen, maar hoe kunnen deze twee sociaal onvaardige koningskinderen in Tel Aviv overleven? Je blijft hopen tegen beter weten in.

  • Ravens (Jens Assur)

    Prachtig gefilmd debuut van voormalig fotojournalist Jens Assur speelt zich af in 1978 en laat tien maanden zien uit het leven van Agne, een zwijgzame, koppige boer. Het gepachte land wordt al generaties door zijn familie bewerkt, maar het lijkt erop dat zijn oudste zoon Klas het bedrijf niet wil voortzetten.

  • Lady Bird (Greta Gerwig)

    Puberende, intelligente en dwarse dochter schaamt zich voor haar moeder en afkomst. Saoirse Ronan blundert zich ontroerend door haar adolescentie in deze bitterzoete coming-of-agefilm.

  • Phantom Thread (Paul Thomas Anderson)

    De regisseur van Boogie Nights en There Will Be Blood komt naar Rotterdam voor een vertoning van Phantom Thread met live muziek van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. De afscheidsfilm van Daniel Day-Lewis, maar de ster is debutante Vicky Krieps als Alma. De strenge, perfectionistisch couturier Reynold Woodcock selecteert haar als model en muze, zij heeft zo haar eigen ideeën.

  • I, Tonya (Craig Gillespie)

    Margot Robbie speelt Tonya Harding, die zich vanuit het trailerpark opwerkt naar de top van het kunstschaatsen. Maar er is een rivale: Nancy Kerrigan. Tonya’s ex weet er wel wat op. Tegenstrijdige versies van een berucht sportincident, met een glansrol voor Allison Janney als moeder LaVona die Tonya opfokt en kleineert.

  • Jusqu’à la garde (Xavier Legrand)

    Uiterst effectieve Franse thriller over weerloos gezin dat wordt gestalkt door een geobsedeerde, sluwe bruut met losse handjes. De formidabele, zwaar ademende Denis Ménochet channelt Tony Soprano als vaderhulk Antoine.

  • Der Hauptmann (Robert Schwentke)

    Genrefilmer keert uit Hollywood terug voor deze grimmige Duitse biopic in zwart-wit over Willi Herold, een korporaal die in 1946 op 21-jarige leeftijd werd geëxecuteerd. Hij vond in april 1945 een kapiteinsuniform, trok het aan en kon zo een perverse slachting aanrichten. Het gevaar komt ook in deze film niet van het gezag maar van een kleine man op een machtstrip.

  • I Am Not a Witch (Rungano Nyoni)

    Na een banaal incident in een afgelegen dorp in Zambia wordt de achtjarige Shula uitgestoten als heks. Ze moet in een heksenkamp, tevens een toeristenattractie. Toon van deze film over conformisme zwalkt van sociale kritiek via magisch realisme naar Monty Python, dat maakt dit charmante debuut van de in Zambia geboren en in Wales opgegroeide Nyoni wel zo interessant.

  • Hilton Hotel

    Ooit was de lobby van het Hilton Hotel het epicentrum van IFFR, bij deze 47ste editie is het Hilton terug als festivallocatie. Hier zijn dit jaar de ‘Big Talks’, masterclasses en lezingen. Lucrecia Martel en Alfredo Jaar praten over hun werk, Paul Schrader, schrijver van Taxi Driver, regisseur van American Gigolo, kijkt terug op zijn oeuvre. In het kader van Big Talks laat actrice Charlotte Rampling zich interviewen – haar uitgebeende solo Hannah draait op IFFR. Sean Baker praat over The Florida Project, die meedoet voor de Oscars, en Robert Schwentke vertelt over zijn grimmige drama Der Hauptmann.

  • José Campusano

    IFFR wijdt een retrospectief aan de Argentijnse filmmaker die graag de onderklasse van Argentinië portretteert. In Vikingo (2009) volgt hij de gelijknamige ruige biker die er een eigen morele code op nahoudt. Zijn loyaliteit en verantwoordelijkheidsgevoel leiden tot confrontaties op leven en dood als hij een vreemdeling te hulp schiet. Scenarist-regisseur Campusano (1964) is buiten zijn thuisland weinig bekend, wat IFFR hoopt te veranderen. De excentrieke, in het zwart geklede Campusano is lastig te classificeren. Na zijn filmopleiding verkocht hij jarenlang kozijnen. Zijn films zitten vol outsiders die proberen te overleven in een brute wereld.

  • Rabot (Christina Vandekerckhove)

    Knap debuut dringt door in de kale huiskamers van alcoholisten, scharrelaars, ex-gedetineerden en psychiatrische patiënten in een spoedig te slopen groezelflat in de Gentse wijk Rabot. Fragmentarisch, knap gemonteerd portret van een grimmig milieu waar onverschilligheid, wanhoop en wantrouwen de boventoon voeren.

  • L’amant d’un jour (Philippe Garrel)

    Zijn zoon Louis speelt Jean-Luc Godard in nouvelle vague-pastiche Le redoutable, dochter Esther heeft de hoofdrol in de nieuwste film van de laatste Franse filmmaker die nog worstelt met de erfenis van de nouvelle vague. L’amant d’un jour is het slotdeel van een trilogie over vrouwen en de liefde. Maar eigenlijk gaan al Garrels films daarover.