Recensie

Mad Max beukt mutanten

Vierhonderd jaar in de toekomst ruimen we nog steeds de rotzooi op van de grote kernoorlog van 2017. Het leven is een Mad Max-film. Als eenzame road warrior neem je het met een krachtige sportauto en een verzameling antieke wapens op tegen een roversbende die overlevenden in de radioactieve woestenij lastig valt voor benzine en voedsel.

De role-playing-game-elementen van Ashworld zijn goed uitgewerkt: kleine makkelijke queestes zoals locaties zoeken en makkelijke vijanden verslaan. Ze dompelen je langzaam in het fantasierijke verhaal en laten je goed wennen aan de gameplay. Deze game doet niet alleen denken aan vernieuwende klassiekers als Crashlands en Don’t Starve uit 2016, maar ook aan een veel oudere game. Net als in de redelijk obscure 8bit-versie van Mad Max voor de NES uit 1990 duik je in Ashworld regelmatig sublevels in met een compleet andere gameplay. Het is zowel een RPG- als platformer. Als je het beu bent de woestenij te verkennen, is mutanten beuken een welkome afwisseling.

Ashworld, van het Nederlandse bedrijf OrangePixel, speelt veel beter dan het ook fraai geanimeerde maar trage Space Grunts uit 2016. In december riep TouchArcade de iOS-versie van Ashland uit tot een van de beste games van 2017. Met de release op Android-platforms zal dat ook voor dit jaar gelden.