Recensie

Bliebs en bloebs uit 1990

Soms lijkt het alsof mobiele gamers veroordeeld zijn tot eeuwig ronddolen in het verleden. De App Stores puilen uit van retrotitels die je proberen te verleiden met blieps en bloeps uit het einde van de twintigste eeuw. Double Dragon 4 is daar geen uitzondering op. Het spel is bijna onherkenbaar van zijn krakerige 8bits voorgangers op Nintendo’s NES-spelconsole. Double Dragon 4 pakt de draad op van de simpele verhaallijn uit 1990. Hoewel ze hun leerling Marian gered hebben, is er geen rust voor de sympathieke broers Billy en Jimmy Lee. Al hun vijanden uit de voorgaande delen zitten weer achter ze aan, en het is jouw taak uit te zoeken waarom. Vraagtekens alom.

Waarom recyclet ARC System Works de personages uit de drie voorgaande delen? Blijkbaar is de ontwikkelaar niet echt geïnteresseerd in een nieuw leven voor de legendarische reeks. Deze game volgt het bekende format: je loopt in de 2D-platformer van scherm naar scherm, slaat daar slechteriken in elkaar en loopt verder. De toevoeging van een torenverdedigingsmodus, die precies hetzelfde speelt als de rest van het spel, is leuk maar weinig vernieuwend. Een klein pluspunt: de besturing. Die is in tegenstelling tot veel retrogames, als Megaman of Golden Axe, intuïtief en vlot. Maar een nostalgisch gevoel en een degelijke besturing kunnen Double Dragon 4 niet redden. Het is oude wijn in een oude zak.