Albert Heijn past ‘stigmatiserend’ materiaal aan

Supermarkt

Albert Heijn onderscheidt in lesmateriaal klantprofielen, onder wie ‘city budget’-kopers: een moeder en kind van kleur.

De AH past deze afbeelding aan. Foto Albert Heijn

Supermarktketen Albert Heijn past zijn opleidingsmateriaal aan, na klachten van een werknemer. Dat bevestigde de supermarkt vrijdag na berichtgeving van de NOS. Een plaatje in het trainingsmateriaal voor nieuwe winkelmedewerkers toont een vrouw en kind van kleur met het bijschrift ‘city budget’. Stigmatiserend, vindt het College voor de Rechten van de Mens. Albert Heijn erkent dat het beeld „ongelukkig” was.

De afbeeldingen werden gebruikt bij de opleiding van supermarktmedewerkers. Daarin worden verschillende klantprofielen onderscheiden, waaronder dat van het moderne gezin (vader, moeder en twee kinderen), de dure koper, oftewel de ‘city-premium klant’ (een witte mannelijke klant) en de klanten met weinig budget, de zogenaamde ‘city budget’-kopers, op de afbeeldingen een moeder en kind van kleur.

In het specifieke ‘city budget’-profiel worden de omschrijvingen „ondergemiddeld inkomen” en „lage besteding per transactie” gebruikt. De profielen worden samengesteld op basis van gegevens van klanten met een bonuskaart, en worden onder meer gebruikt om het assortiment toe te spitsen op de doelgroep die voor elke specifieke supermarkt relevant is. „Het is niet de bedoeling dat bepaalde mensen in de winkel naar een bepaalde productgroep worden gestuurd”, laat een woordvoerder van de Albert Heijn weten. „Dat kan natuurlijk niet, dat zou inderdaad stigmatiserend zijn.”

Een anonieme deelnemer van de cursus speelde het materiaal door aan de NOS omdat zij het „choquerend” vond. Volgens haar zou het bijdragen aan hokjesdenken onder jonge mensen.

Volgens Barbara Bos van het College voor de Rechten van de Mens bevestigt het materiaal stereotypen: „Ze stellen een klantprofiel vast aan de hand van hoe men eruitziet, maar dat zegt lang niet altijd iets over hoe men echt is. Je bevestigt daarmee een stereotype beeld. Daardoor loop je het risico dat mensen alleen nog maar het etiketje van de groep zien, en niet meer naar de persoon kijken. Dat kan tot discriminatie leiden.”

Wettelijk gezien gaat het volgens het College niet om discriminatie, maar anti-racismebureaus vinden dat de afbeelding toch die uitwerking heeft. Zo spreekt Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam van „etnische profilering”. Ook de bureaus Radar Rotterdam en Art. 1 Midden-Nederland spraken zich uit over de stereotyperende afbeeldingen.

    • Maartje Geels