Eigenaar Thuisbezorgd laat Duitse concurrenten achter zich

Het Nederlandse bedrijf Takeaway besloot vol in te zetten op de strijd met Delivery Hero, de enige andere grote maaltijdbezorger in Duitsland.

Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Na Nederland lijkt maaltijdbezorger Takeaway.com ook in Duitsland de strijd om de hongerige consument te winnen. Eind vorig jaar had het bedrijf – hier vooral bekend als Thuisbezorgd.nl – naar eigen zeggen meer dan de helft van de Duitse markt in handen. Dat schrijft Takeaway woensdag in de voorlopige jaarresultaten.

In Duitsland verwerkte de firma van internetondernemer Jitse Groen vorig jaar zo’n 24 miljoen orders. Daarmee heeft Takeaway een marktaandeel van 55 procent, schrijft het bedrijf. Het bedrijf is daarmee zelfs groter dan de nummer twee en drie bij elkaar. De websites Lieferheld en Pizza.de verwerkten vorig jaar respectievelijk 25 en 20 procent van de orders.

Dat die twee websites van dezelfde eigenaar zijn, het Duitse Delivery Hero, verandert volgens een woordvoerder van Takeaway weinig aan de zaak. Consumenten hebben volgens hem vooral aandacht voor het bedrijf waar ze hun order plaatsen. En dan geniet het Duitse label van Takeaway, Lieferando, dus verreweg de meeste bekendheid.

‘Een gigantisch gat’

Helemaal nieuw is die voorsprong overigens niet. In gesprek met beleggersvereniging VEB zei topman Groen vorig jaar al dat Takeaway in Duitsland een “gigantisch” gat had met de concurrentie – “een gat waarvan wij denken dat het niet meer te dichten valt”. Concrete cijfers noemde de 39 -jarige Groen toen echter niet.

Een keihard marketinggevecht tussen Takeaway en Delivery Hero? Niet heel waarschijnlijk, stelden kenners eerder al

Het succes in Duitsland is erg belangrijk voor Takeaway. In Nederland is het beursgenoteerde bedrijf namelijk al jaren marktleider en valt weinig winst meer te boeken. In 2007 waagde het bedrijf daarom de overstap naar Duitsland, samen met het Verenigd Koninkrijk en Italië de grootste Europese markten voor maaltijdbezorging.

Weg uit Frankrijk

Om snel te kunnen groeien, besloot topman Groen in 2016 zijn bedrijf naar de beurs te brengen en vol in te zetten op de strijd tegen Delivery Hero. Die zet lijkt nu goed uit te pakken. In Frankrijk is dat heel anders: daar ziet Takeaway geen kansen marktleider te worden. Het bedrijf trekt zich dit jaar daarom terug van de Franse markt, meldt Takeaway woensdag. Eerder deed de maaltijdbezorger dat ook al in het Verenigd Koninkrijk.

In totaal handelde Takeaway in 2017 meer dan 68 miljoen orders af, zo’n 38 procent meer dan een jaar eerder. Bijna de helft daarvan was afkomstig uit de Benelux. De overige orders kwamen, naast Duitsland, uit onder meer Polen, Oostenrijk, Zwitserland en Portugal.

Winst- en omzetcijfers meldde Takeaway.com woensdag nog niet. Die volgen eind volgende maand, als het bedrijf uitgebreidere cijfers over 2017 bekendmaakt.