Jeroen Willems overtreft soms voorbeeld Jacques Brel in rauwheid en tederheid

„Als je Brel wilt zingen, moet je Brel eerst vergeten”, zei zanger en acteur Jeroen Willems (1962-2012), die zo’n twintig chansons van zijn Belgische voorbeeld vertolkte. Hij deed dat als theatervoorstelling bij Toneelgroep Oostpool tussen 2004 en 2006. Brel, de zoete oorlog en Brel 2 heette de reeks. Hij verwierf er de Louis d’Or mee, de hoogste toneelonderscheiding.

Jaren na die theatertournee is er nu een cd uitgebracht, Jeroen Willems zingt Jacques Brel. Het zijn vooral de Nederlandse vertalingen waardoor de vertolking door Willems nog steeds onvergetelijk is. Vertalers Ernst van Altena, Peer Wittenbols en Rob Klinkenberg zorgen voor een Brel-Willems die in rauwheid het origineel soms overstijgt. Zelfs is te horen dat Willems van elk lied een scène maakt en niet slechts laat klinken als lied. Op Schiphol (Orly, 1977) zie je de geliefden afscheid nemen als in een aangrijpend toneelmoment: „Ik hoor ze schreeuwen/ En dan klauwen ze weer samen/ Om weer vaneen te scheuren.” Met overgave benadrukt Willems de harde ‘g’.

Willems fluistert als vocalist ook teder, zoals in het nauwelijks te overtreffen liefdeslied Laat me niet alleen (Ne me quitte pas, 1959): „Lief, ik zoek voor jou/ In ’t stof van de wegen/ Parels van regen.” De oorspronkelijke bezetting zoals in het theater is behouden: piano (Leo Bouwmeester), accordeon (Oleg Fateev), bas (Peter Bjørnhild) en slagwerk (Victor de Boo).

Producent Willem Selles heeft in Studio Groenland de diepe bariton van Willems dramatisch aangezet. Feitelijk kun je niet spreken van een vertolking maar eerder van een nieuwe liedcollectie door Willems met Brel als inspirator. De heruitgave van het album uit 2006 heeft één groot tekort: er is geen enkele toelichting. De belangstellende luisteraar mist nu de theatrale achtergrond, en dat is jammer.

Correctie (5 januari 2018): In een eerdere versie van dit artikel stond dat Willems de Theo d’Or verwierf. Dat moet zijn de Louis d’Or.

• Kester Freriks