Persoon om op te letten in 2018: Iris van den Ende

Persoon om op te letten in 2018 Haar dreamteam van invloedrijke Nederlandse televisiemakers moet in 2018 nieuwe, verrassende en multimediale programma’s gaan opleveren.

Iris van den Ende (1989) is directeur van het Amsterdamse mediaproductiehuis MediaLane, dat de afgelopen jaren de televisiebedrijven van onder andere Paul de Leeuw en Ivo Niehe overnam. Ze lijkt in rap tempo in de voetsporen te treden van haar invloedrijke vader, Joop van den Ende.

In drie jaar tijd heeft Van den Ende een dreamteam van televisiemakers samengesteld. Naast de productiebedrijven en programma’s van Paul de Leeuw en Ivo Niehe nam ze de YouTubers van onlinenetwerk Mediakraft, het ‘multimediamerk’ &C van presentator Chantal Janzen en de nieuwe activiteiten van Dieuwke Wynia en Boudewijn Vos, ex-De Wereld Draait Door, onder haar vleugels.

Dit gezelschap van invloedrijke Nederlandse televisiemakers moet in 2018 nieuwe, verrassende en multimediale programma’s gaan opleveren. Paul de Leeuw liet in een eerder interview optekenen: „Ik herken bij Iris die enorme drive en ondernemingszin van haar vader, met alle voordelen van een jonge generatie.”

Met name van Wynia en Vos wordt in 2018 het een en ander verwacht. Wat zij gaan maken is nog niet bekend. „Dat kan van alles zijn”, meldde MediaLane eind 2016 al, bij de overstap naar Van den Ende. „Een talkshow, programma’s over wetenschap of politiek, documentaires of een groot live programma.”

Van den Ende studeerde aan de Film en Televisie Academie in Amsterdam en werkte daarna als producer bij Talpa, waar ze programma’s als The Voice of Holland, The Voice Kids en De Lijfshow maakte. Toen al wilde ze een eigen productiebedrijf beginnen, vertrouwde ze in 2012 NRC-journalist Henk van Gelder toe: „Maar zo ver is het nog lang niet.”

    • Jan Benjamin