Buschauffeurs leggen donderdag het werk neer

Ook regionale treinen rijden niet. Vakbonden FNV en CNV hadden werkgevers een ultimatum gesteld vanwege stukgelopen cao-onderhandelingen.

Foto Remko de Waal/ ANP

Buschauffeurs en treinmachinisten van regionale treinen leggen aanstaande donderdag het werk neer. Het gaat om het openbaar vervoer van Arriva, Connexxion, Qbuzz, Keolis en EBS. Dat heeft vakbond FNV dinsdagochtend laten weten, nog voordat een ultimatum over de misgelopen cao-onderhandelingen dat de bonden aan de werkgevers hadden gesteld was verlopen.

Het gaat om al het stadsvervoer en streekvervoer met uitzondering van Amsterdam, Den Haag en een deel van Rotterdam.

VWOV: er was wel ruimte tijdens cao-onderhandelingen

FNV verwacht dat er donderdag geen bussen en treinen rijden, zo laat onderhandelaar Paula Verhoef weten. Van de 12.000 werknemers is meer dan 80 procent lid van FNV en CNV. Volgens Verhoef was er geen andere mogelijkheid dan het werk neer te leggen.

“We willen liever de reizigers niet treffen, maar de werkdruk in het streekvervoer is enorm hoog. Zo zijn er veel chauffeurs die tijdens werktijd geen ruimte krijgen om naar het toilet te gaan. De tijden staan enorm onder druk. We geven werkgevers 10 dagen de tijd om met een inhoudelijke reactie te komen op onze eisen. Wanneer ze niet reageren dan sluiten we verdere acties niet uit”.

Fred Kagie, voorzitter van brancheorganisatie Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV), noemt de staking “buitengewoon treurig”. VWOV, die namens de vervoerders de onderhandelingen voert, liet dinsdagochtend in een persbericht weten nog ruimte te zien voor onderhandelingen.

Vermindering werkdruk en loonsverhoging van 3,5 procent

Het overleg tussen de werkgevers en de bonden werd in november stopgezet. Volgens Verhoef was verder praten zinloos. FNV wil duidelijke en concrete afspraken over vermindering van de werkdruk en een loonsverhoging van 3,5 procent. Tijdens het overleg gaf VWOV aan een loonsverhoging te kunnen bieden van 2 procent. Dit was volgens Kagie “geen eindbod”.

“Wij waren niet klaar met onderhandelen. Dat betekent niet dat we ingaan op alle eisen van de bonden, maar halverwege de wedstrijd weglopen: dat kan gewoon niet. Ik herken niet het beeld dat er geen ruimte is voor chauffeurs om naar het toilet te gaan”.

Volgens Kagie houden de busmaatschappijen in hun rooster rekening met hun werknemers zodat ze naar het toilet kunnen als dat nodig is. VWOV vindt dat een centrale regeling hiervoor in de cao niet nodig is. FNV krijgt van haar leden andere signalen binnen. Het voert in haar persbericht chauffeur Jolien op:

“Ik kan kiezen, of snel naar het toilet als dat moet, of toch die oudere dame even uitleggen waar ze moet zijn als ze me dat vraagt. Dat hoort ook bij mijn vak, dat is de dienstverlening die ik wil bieden. Met de steeds krappere dienstregeling voel ik me continu opgejaagd. Ik ben geen coureur, maar buschauffeur”.

    • Huib de Zeeuw