Ook voor huizen die niet te koop staan

Het ‘sociale woonplatform’ Jumba heeft zich in een jaar een plek verworven in de top tien van woonsites. Het brengt alle woningen in Nederland in kaart, ook degene die niet te koop zijn.

Sander van der Aa (31) is verantwoordelijk voor Jumba. Na zijn studie bedrijfseconomie hield hij zich als managementtrainee bij TNO bezig met big data en mobiliteit. „Toen ik me realiseerde dat ik die markt niet zo interessant vond ben ik in Rotterdam gaan werken voor een webbureau dat data inzet om een bepaalde markt te innoveren.” De huizenmarkt bleek zich daarvoor te lenen. „Er zijn verschillende marktplaatsen voor woningen, maar die worden gereguleerd door brancheorganisaties. Wij zijn een onafhankelijk alternatief die juist de consument dient.”

Op de website Jumba is zoveel mogelijk data beschikbaar over huizen in Nederland, ook degene die niet te koop zijn. „Van de negen miljoen woningen in dit land staan op dit moment maar 130.000 te koop. Mijn stelling is dat daar veel latente vraag en aanbod tussen zit, omdat tussenpersonen een drempel zijn voor mensen om de markt te betreden.” Daarom kunnen mensen op Jumba zelf, kosteloos hun huis te koop zetten. „Zo kun je er gratis achter komen hoe je huis in de markt ligt.” Ook kunnen ze interesse uitspreken voor een huis dat niet te koop staat, waarna Jumba de betreffende woningeigenaar een briefje stuurt. „Uiteindelijk hopen we tien procent extra woningen op de markt te krijgen.” Op de site staat ook algemene informatie over onder meer het verkopen van je huis. Ook kun je een melding instellen als in een bepaalde straat een huis te koop komt.

Het verdienmodel van Jumba bestaat uit het verkopen van op data gebaseerde inzichten over straten, wijken en steden. Anderzijds koppelt het platform consumenten aan vastgoedspecialisten zoals taxateurs, financieel en hypotheekadviseurs. „Als daar een opdracht uit volgt krijgen we betaald. Maar we werken alleen samen met partijen wiens verhaal we geloven.” Uiteindelijk wil Jumba uitgroeien tot de partij die de woningmarkt een zwengel geeft ten voordele van de woonconsument. „Bijbouwen is niet de enige oplossing voor het huizentekort.”

    • Tara Lewis