Na megadeal kan Uber weer bouwen aan dominantie

Technologie

Een consortium onder leiding van het Japanse Softbank steekt 7,5 miljard euro in de taxi-app. Een rampjaar komt ten einde.

Uber sloot donderdag een deal met een consortium van investeerders onder leiding van het Japanse technologiebedrijf Softbank. Foto Kazuhiro Nogi/AFP Photo

Schandalen rondom seksuele intimidatie, aandeelhoudersopstanden en intriges: 2017 was ronduit een rampjaar voor Uber. De oprichter Travis Kalanick werd het bestuur uitgewerkt door investeerders, het raakte verwikkeld in een slepende rechtszaak met Google-dochter Waymo over diefstal van patenten voor zelfrijdende auto’s, concurrenten als Lyft en het Chinese Didi Chuxing kregen grote investeringen.

Uber, de taxi-app met de ambitie om op termijn al het stedelijke vervoer te digitaliseren, voor „transport zo betrouwbaar als stromend water”, wankelde. Maar afgelopen week zette het bedrijf een stap waarmee het in één klap alle ellende van dit jaar wil doen vergeten. Het sloot donderdag een deal met een consortium van investeerders onder leiding van het Japanse technologiebedrijf Softbank. In ruil voor 17,5 procent van de aandelen krijgt Uber ongeveer 9 miljard dollar (7,5 miljard euro) om te investeren in uitbreiding. Er is volgens Uber overeenstemming en de contracten moeten in januari worden getekend.

Behoorlijke korting

Softbank heeft een behoorlijke korting bedongen en Uber moet wel flink wat veranderingen doorvoeren. Die veranderingen zijn vooral gunstig voor de macht van de nieuwe topman Dara Khosrowshahi. Hij probeert sinds zijn aantreden de invloed van Kalanick al te verkleinen en het bedrijf klaar te maken voor een beursgang.

Onderdeel van de deal met Softbank is dat er twee nieuwe bestuurders zullen toetreden tot de raad van bestuur. Leden die Softbank mag aanwijzen. Verder krijgen de vroege aandeelhouders van Uber minder stemrecht en wordt een einde gemaakt aan het ‘super-stemrecht’ van Kalanick. 

De gevolgen van de enorme investering zullen wereldwijd te merken zijn, ook in Nederland. Uber vocht zich in 83 landen agressief in op taximarkten door zich regelmatig niet aan taxiwetten te houden en enorme kortingen te geven aan passagiers en chauffeurs. Met 7,5 miljard euro aan vers kapitaal op zak, maken de enorme verliezen die het bedrijf lijdt een hele tijd veel minder uit. Volgens gelekte cijfers waarover the Financial Times beschikt, liepen die het afgelopen kwartaal op tot 743 miljoen dollar, op een omzet van zo’n 2 miljard dollar. Uber wil de cijfers bevestigen noch ontkennen.

Investeerders blijven geloven in Uber omdat een zeer lucratief monopolie lonkt. Ze geloven dat de markt voor gedigitaliseerd vervoer een winner-takes-all-markt is waar mogelijk maar één grote speler overblijft. Uber als de Google van stadsvervoer.

Met de investering van Softbank, en de kennis van kunstmatige intelligentie van de Japanners aan boord, kan Uber weer bouwen aan die dominantie. Al zijn niet alle problemen zomaar opgelost. Het bedrijf kampt in veel landen met steeds strenger wetgevers. En in februari blijkt hoeveel intern puinruimen Khosrowshahi nog te doen heeft: dan komt de zaak tegen Waymo voor de rechter.